۰ نفر
۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷

دبیر کانون انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار گفت: در جلسه روز گذشته مسئولان و نماینده‌های تولیدکنندگان به جمع‌بندی کاملی برای تعیین قیمت تخم‌مرغ نرسیدند که مقرر شد پس از بررسی در کارگروه‌های تخصصی، قیمت پیشنهادی در جسله هفته آینده ستاد تنظیم بازار بررسی و تعیین شود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سید فرزاد طلاکش که در نشست خبری بزرگداشت روز جهانی تخم‌مرغ سخن می‌گفت، اظهارکرد: قیمت منطقی برای هر کیلو گرم تخم‌مرغ در بازار مصرف کیلویی 6200 و شانه‌ای 12 هزار و 400 تومان خواهد بود که البته مسلما چنین قیمت‌هایی برای این محصول در نظر گرفته نمی‌شود.

وی افزود: دولت باید برای جلوگیری از ضرر و زیان بیش از حد مرغداران بخشی از صادرات را خارج از نظام تنظیم بازار تعریف کند و در صورت افزایش قیمت و مجبور شدن به واردات برای کنترل قیمت، آن را محدود نکند چرا که بازار جهانی متقاضی این فرآورده پروتئینی بوده و به جایگاه ایران به عنوان صادرکننده لطمه وارد می‌شود.

دولت دست از سر تخم‌مرغ بردارد!

طلاکش تصریح کرد: دولت به جای دخالت‌های مکرر در بازار تخم مرغ بهتر است دست از سر این صنعت بردارد تا نظام عرضه و تقاضا قیمت آن را مشخص کند که در این صورت تولید و بازار ثبات بیشتری پیدا می‌کند و می‌توان امیدوار بود که دیگر مردم شاهد نوسانات بسیار در بازار تخم‌مرغ نیستند.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار ادامه داد: در صورت آزاد سازی بازار حتی اگر قیمت هر عدد تخم‌مرغ 100 تومان هم افزایش یابد مردم فشار چندانی را متحمل نمی‌شوند که البته می‌توان از طریق اجرای طرح‌هایی مانند شناسنامه‌دار کردن تخم‌مرغ و حک کردن قیمت بر هر عدد از این محصول از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان و سوء استفاده سودجویان جلوگیری کرد.

مصرف تخم‌مرغ در ایران نصف کشورهای توسعه‌یافته

طلاکش اظهار کرد: مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش مناسبی داشته و به 191 عدد رسیده است اما هنوز با میزان مصرف در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند ژاپن که 360 عدد است، فاصله‌ی زیادی دارد.

وی افزود: مصرف سرانه تخم‌مرغ در سال 89 کمتر میانگین جهانی و حدود 160 عدد بود اما با فعالیت‌های ترویجی انجام شده، میزان مصرف این فرآورده پروتئینی افزایش مناسبی داشته و به 191 عدد رسیده است که به همین دلیل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار امسال را در به نام سال آشتی با تخم‌مرغ نام‌گذاری کرد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار افزود: میزان مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور با کشورهای توسعه‌ای یافته فاصله‌ی زیادی دارد چرا که سرانه مصرف این محصول در کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و... در حدود 280 عدد و در کشورهایی مانند بلژیک، دانمارک و ژاپن حدود 360 عدد است که در همین راستا مراسم روز جهانی تخم‌مرغ با شعار " کودکی با نشاط ، بزرگسالی سالم با یک تخم‌مرغ در روز " برگزار می‌شود.

کوتاه شدن قد کودکان و نوجوانان ناشی از کمبود مصرف پروتئین

وی با بیان اینکه تخم‌مرغ پروتئین‌ها و مواد مغذی بسیاری دارد که برخلاف دیگر فرآورده‌های پروتئینی، 100 درصد آن جذب بدن می‌شود، گفت: از فواید مصرف تخم‌مرغ می‌توان به کاهش ابتلا به آلزایمر و نابینایی در کهن‌سالی، کمک به لاغری به دلیل نیاز کمتر به کالری پس از مصرف آن در طول روز و تکامل سیستم عصبی و مغز جنین و نوزاد اشاره کرد.

طلاکش ادامه داد: یکی از مهمترین شاخصه‌های توسغه در هر جامعه‌ای بحث بلند قد شدن کودکان است و بنا بر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزرات بهداشت حداقل 12.5 درصد کودکان و نوجوانان ایران به دلیل عدم مصرف کافی پروتئین دچار کوتاهی قد شده‌اند.

دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ با اشاره به اینکه ایران رتبه دهم تولید تخم‌مرغ را دارد، اظهارکرد: گرچه تخم‌مرغ بر اساس تورم و گران شدن مواد اولیه مصرفی مشابه سایر کالاهای غذایی دیگر افزایش قیمت داشته اما قیمت این محصول نتنها گران نیست بلکه در مقایسه با ساده‌ترین و کم خاصیت‌ترین ماده غذایی موجود در سبد معمول غذایی مردم حتی برای قشر متوسط وضعیف، همچنان از قیمت پائینی برخوردار است و مردم حداقل در شش ماه از سال تخم‌مرغ را به زیان مرغداران خریداری می‌کنند.

وی انتقاد کرد: ستاد تنظیم بازار با ورود ظالمانه به بازار تخم‌مرغ تنها در زمانی که قیمت این محصول حتی کمی بالاتر از نرخ مصوب باشد با تعرفه‌های سنگین صادرات و تشدید نظارت ماموران تعزیراتی قیمت آن را در بازار کنترل می کند اما هنگامی‌ که مرغداران محصولشان را هزار تومان کمتر از قیمت مصوب می‌فروشند و متضرر می‌شوند بازار به حال خود رها می‌شود.

تخم‌مرغ بسته‌بندی شده بهتر از فله‌ای و تخم‌مرغ محلی مغذی‌تر از صنعتی

وی تاکید کرد: تخم‌مرغ بسته‌بندی شده علی‌رغم بالاتر بودن قیمت آن نسبت به فله‌ای از تخم‌مرغ بسته‌بندی نشده و فله‌ای بهتر است چرا که مصرف کنندگان می‌توانند از تازه‌ و سالم‌بودن آن مطمئن باشند. همچنین تخم‌مرغ محلی که خارج از سیستم تولید مرغداری‌های صنعتی و با رنگ پوست بژ مانند در بازار عرضه می‌شود مغذی‌تر از تخم‌مرغ‌های صنعتی سفید و قهوه‌ای رنگ است.

کد خبر 25474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =