وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ تولید محصولات کشاورزی سالم، کافی و قابل رقابت با محصولات مشابه وارداتی در عین حفاظت از محیط زیست باید در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد تا سلامت و امنیت غذایی جامعه تامین شود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود حجتی  در همایش روز جهانی غذا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: کشاورزی و تولیدات آن یکی از مهمترین اجزای نظام غذایی است که نقش مهمی در ایجاد امنیت غذایی پایدار ایفا می‌کند. در عین حال امنیت غذایی به موفقیت کشاورزان برای تولید غذای با کیفیت و مازاد بر نیاز خود و چگونگی رسیدن این مواد غذایی به مصرف‌کننده بستگی دارد.

وی افزود: تولید محصولات کشاورزی کافی و قابل رقابت با محصولات مشابه وارداتی، تولید محصولات کشاورزی کافی در عین حفاظت از محیط زیست و تولید محصولات کشاورزی سالم سه وظیفه مهم در بخش کشاورزی است که به رغم ماهیت تخصصی خود در گرو اقدامات و تلاش‌های مشترکی قرار دارد و مستلزم مشارکت همه حلقه‌های موجود در انجام این مهم است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:‌ بخش کشاورزی برای انجام وظایف خود در راستای تولید محصولات کشاورزی سالم و کافی دست یاری به سوی دیگر بازیگران عرضه دراز می‌کند تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

حجتی گفت: حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از طریق سازوکارهای کشت قراردادی، آمایش توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و نگهداری محصولات کشاورزی برای کاهش ضایعات متناسب با الگوی تولید محصولات کشاورزی، گسترش ظرفیت ذخیره سازی و انبارداری محصولات کشاورزی و حمایت از تولید محصول سالم و توسعه کشت محصولات ارگانیک از جمله وظایف بخش کشاورزی در این زمینه است.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در توسعه سامانه‌های حمل ونقل بهداشتی محصولات کشاورزی و مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: ایجاد نظامی پویا در تدوین و به هنگام کردن استانداردهای ملی مواد غذایی، مواد اولیه و بسته‌بندی، تقویت استانداردهای اختیاری و اجباری کنترل کیفی تولیدات و فرآورده‌های کشاورزی و غذایی و تقویت سیستم کنترل و نظارت بر کیفیت و سلامت مواد غذایی تولیدی و وارداتی از جمله مسائل مهمی است که در راستای امنیت غذایی باید در بخش کشاورزی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی گسترش مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری‌های گیاهی و مصرف بهینه سوم، کودهای شیمیایی و داروهای دامی را گامی موثر در راستای کاهش باقیمانده سموم در محصولات گیاهی و دامی عنوان کرد.

وی تدوین سیاست‌های غذایی در جهت اصلاح الگوی تولید وعرضه مواد غذایی و تامین مایحتاج غذایی کشور براساس سیاست‌ها، تدوین برنامه جامع ملی غذا، افزایش سطح آگاهی مصرف‌کنندگان در خصوص سلامت مواد غذایی مصرفی و توجه به زنجیره تولیدات کشاورزی از تولید تا مصرف را از دیگر مسائل و اقدامات مهم در بخش کشاورزی برای دست یافتن به امنیت و سلامت غذایی و محصولات کشاورزی برشمرد و افزود: نظام غذایی شامل تمام فرآیندها و ساختارهایی است که در تغذیه یک جامعه درگیر هستند و نظام غذایی پایدار از مولفه‌هایی چون محیط زیست، مردم، نهادها و فرآیندهایی تشکیل شده است که محصولات کشاورزی را تولید ، فرآوری، بسته بندی، حمل ونقل، بازاریابی می‌کند و در نهایت فرآیند انهدام ضایعات غذایی کشاورزی را انجام می دهد.

حجتی ادامه داد: امنیت غذایی مقوله‌ای بسیار گسترده است که بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را شامل بخش‌های کشاورزی، بازرگانی، صنعت، بهداشت و درمان را در برمی گیرد و در عین حال کشاورزی و تولیدات آن نقش مهمی در ایجاد امنیت غذایی پایدار ایفا می کند.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد:‌ گرچه تولید و عرضه کافی غذا در سطح کلان شرط اولیه تامین امنیت غذایی است اما تامین غذایی خانوار و فرد در نهایت منجر به بهبود وضعیت تغذیه‌ای در جامعه می‌شود و پایداری امنیت غذایی نیازمند ایجاد یک نظام پایدار تولید و توزیع مواد غذایی است.

حجتی تاکید کرد: نوسانات تولید و حوادث طبیعی، تورم و بیکاری، شیوع بیماری و جنگ از جمله مسائلی است که همواره مواد غذایی بشر در نقاط مختلف دنیا را تهدید کرده است. این وضعیت با توجه به افزایش جمعیت جهانی و پیامدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی در تولیدات کشاورزی و توزیع نامتوازن مواد غذایی درجهان نگرانی‌هایی را درخصوص تامین امنیت غذایی بوجود آورده است.

به گزارش ایسنا، همایش روز جهانی غذا از صبح امروز - یکشنبه - در سالن اجلاس سران با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان غذا و دارو، رییس کمیسیون بهداشت مجلس، استاندار تهران و دیگر مسئولان و دست اندرکاران صنعت غذا برگزار شد.


 

کد خبر 25537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =