مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار گفت: اطلاعات وجود آنتی‌بیوتیک، ‌سرب و کادمیم در مرغ از آزمایشگاه‌های خود سازمان دامپزشکی استخراج شده است.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چند روز پیش مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار در هفتمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از باقی مانده سموم در گوشت مرغ به میزان آنتی‌بیوتیک شش درصد، سرب 47 درصد و کادمیوم 17 درصد خبر داد.

حسین صفایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی فارس درباره اینکه آمارهایی که جنابعالی اخیر در مورد وجود سرب کادمیم و آنتی‌بیوتیک در مرغ اعلام کردید، سازمان دامپزشکی تائید نمی‌کند، گفت:مبنای گزارش ما مجموع مطالعاتی بود که روی سلامت محصولات غذایی که وارد تهران می‌شود، به صورت نمونه‌برداری از محصولات مختلف صورت گرفت.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران افزود: مطالعات از اول سال 90 در سازمان میادین شهرداری تهران شروع شد و اساس آن تکلیفی بود که شورای شهر تهران طی مصوبه‌ای ابلاغ کرده بود.

وی ادامه داد: سال 88 شورای اسلامی شهر تهران سازمان میادین را موظف کرد مواد غذایی که وارد تهران می‌شود را از نظر باقیمانده مواد شیمیایی، داروها، آنتی‌بیوتیک‌ها، فلزات سنگین،‌سموم آفت‌کش محصولات را پایش کند و به شورا و مراجع قانونی گزارش کند.

وی افزود: ما 5/2 سال است که این کار را انجام داده و نتایج را به وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی گزارش می‌دهیم.

صفایی در پاسخ به اینکه این‌ آزمایش‌ها در کدام آزمایشگاه‌ها انجام شده است، گفت: از محصولات پروئینی تنها مرغ را پایش کردیم و دلیل آن این است که بقیه محصولات را خود سازمان دامپزشکی تحت پایش داشت.

آزمایشگاه دامپزشکی مرجع پایش سلامت مرغ

وی همچنین گفت: از میوه و تره‌بار 22 محصول را که پرمصرف هستند و یا سموم پرخطر مصرف می‌کنند را پایش کردیم. آزمایشگاه‌های سازمان دامپزشکی کشور برای مرغ، مرکز آنالیز شیمیایی جهاد دانشگاهی برای باقیمانده فلزات سنگین و نیترات‌ها و آزمایشگاه تحقیقات گیاه‌پزشکی هم برای باقیمانده سموم استفاده شد.

وی ادامه داد: این آزمایشگاه‌ها مرجع و معتبر هستند و نتیجه آنها قابل اعتماد است.

به صفایی گفته شد سازمان دامپزشکی کشور اگرچه می‌پذیرد این آزمایشات در آزمایشگاه‌های آنها انجام شده است اما نتیجه آنها را به عنوان ‌آمار قطعی و دقیق به حساب نمی‌آورد.

 وی پاسخ داد: آزمایشی که ما با سازمان دامپزشکی انجام دادیم مربوط به اول سال 91 بود و نمونه‌گیری هم جامع بود، از 10 استان کشور به صورت خوشه‌ای از مرغداری‌ها نمونه‌برداری شد و مورد آزمایش قرار گرفت و از 10 مرغداری استان تهران هم به میزان سهم تولید نمونه‌برداری شد.

 مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران تصریح کرد: امکان دارد در آزمایش‌های بعدی تغییراتی ایجاد شده باشد اما این آمارها مربوط به سال یاد شده و دقیق است.

به گزارش فارس، آنچه مسلم است از دیرباز آمار از هر نوع آن در کشور ما مشکل داشته و صحت آنها قابل اتکاء نبوده است، آمار‌های متفاوت تورم از مراکز مختلف، آمار واردات و صادرات، آمار تولید شیر، تولید محصولات کشاورزی و صدها نمونه دیگر که بارها فریاد مجلسی‌ها، تصمیم‌گیران و مسئولان ارشد کشور را درآورده است.

اما این را باید متولیان سلامت و نظارت بدانند که سلامتی مردم شوخی بردار نیست و مردم نیز کاری به آمارهایی که دقت آن از صفر تا 100 درصد متغیر است، ندارند اما انتظار دارند به سلامت مواد غذایی که استفاده می‌کنند مطمئن باشند. 

کد خبر 25540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =