سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد چهارشنبه در رم اعلام کرد با وجود برداشت بی سابقه ای که برای این فصل پیش بینی می شود، غلات برداشت شده همچنان برای تضمین سطح ذخایر ناکافی است.
ابی عباسیان کارشناس این سازمان در رم که تخصص او کارشناس بازارها و مصرف غلات است، در سخنانی به مناسبت روز جهانی غذا گفت :« ما هنوز نیاز داریم ذخایر کافی داشته باشیم . عموما این عقیده وجود دارد که دو فصل برداشت پیاپی مناسب برای اطمینان خاطر یافتن ضرورت دارد ، بنابراین در سال 2014 نیز نیاز است که شرایط بد نباشد.»
در حالی که چشم اندازهای برداشت محصول گندم قرار است 700 میلیون تن  و 950 تا 970 میلیون تن باشد، وی گفت:« وضع گندم بد است.»
آنچه عباسیان را نگران می کند تناسب بین ذخایر در دسترس نزد صادر کنندگان بزرگ در مقایسه با مصرف کل داخلی آنان است.
وی گفت:« این در واقع آن چیزی است که برای بازار در دسترس است و ما به سطوح سال 2012 به جز ذخایر ذرت بسیار نزدیک هستیم.»
ذخایر گندم به 12 و شش دهم درصد در برابر 13 و نیم درصد سال 2012 رسیده است.
این اقتصاددان تاکید می کند:« ما عملا در سطوح سال گذشته هستیم و این بدان معناست در صورت بروز مشکل در سال 2014 ، دوباره با خطر مواجه خواهیم شد ».
به گزارش خبرگزاری فرانسه از رم ، فائو در خصوص همه غلات ، برداشت بیش از دو میلیارد تن را برای سال زراعی 2013 و 2014 پیش بینی می کند که در عین حال، در مقایسه با سال قبل از آن که به ویژه به سبب خشکسالی در آمریکا با کاهش مواجه بود ، از افزایش هفت درصدی برخوردار است.
در عین حال ، مصرف جهانی از جمله گندم و به ویژه ذرت باز هم سه و سه دهم درصد در یک سال افزایش یافته است.
فائو علت این افزایش مصرف را تولید اتانول از ذرت و موارد بسیار دیگر استفاده های صنعتی عنوان کرد.
عباسیان گفت :« اگر روسیه و اوکراین مشکل آب و هوایی داشته باشند یا در آینده آرژانتین در فصل برداشت خود با مشکل مواجه شود ، مشکل تامین غلات جدی خواهد شد.»
وی خاطر نشان کرد قیمت گندم سپتامبر 2012 تا سپتامبر 2013 به طور گسترده ای کمتر از قیمت ذرت در بازار جهانی کاهش یافت .
قیمت هر تن گندم از 327 دلار به 312 دلار رسید در حالی که قیمت ذرت از 233 دلار به 209 دلار کاهش یافت.
بزرگترین صادر کنندگان غلات به طور سنتی آمریکا ، کانادا ، اتحادیه اروپا ، استرالیا و آرژانتین هستند که پس از سال 2007 کشورهای روسیه ، برزیل و اوکراین برای ذرت و نیز روسیه ، اوکراین و قزاقستان برای گندم به این کشورها پیوسته اند.

کد خبر 25576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =