ریيس شبكه انجمن هاي صنعتي و معدني ايران معتقد است: براي گسترش و برقراري ارتباط قوي تر اقتصادي با كشورهاي مختلف، نياز به بازنگري در كادر ديپلماتيك و فعال سازي بخش اقتصادي سفارتخانه هاي ايران در اقصي نقاط جهان داريم.
 
بيژن پناهي زاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا تصريح كرد: انتصاب يك مدير دولتي در بخش اقتصادي سفارتخانه هاي ايران، نمي تواند نيازهاي امروز كشور را برطرف كند و بايد اين سياست مورد بازنگري قرار گيرد.
به اعتقاد وي، يك مدير دولتي به تمام زواياي توليد و صادرات آگاه نيست و نبايد كليد روابط اقتصادي و تجاري در سفارتخانه هاي ايران به آنها سپرده شود.
پناهي زاده، خواستار بهره گيري از افراد موفق در تشكل ها، خانه هاي صنعت و معدن، خانه معدن و انجمن هاي همگن در سفارتخانه هاي كشورمان شد.
وي تاكيد كرد: نياز به يك تحول اساسي در انتخاب وابستگان اقتصادي ايران در خارج از كشور داريم، زيرا آنها نقش موثري در برقراري ارتباط با كشورهاي مختلف دارند و در اين زمينه ضرورت بازنگري احساس مي شود.
اين فعال صنعتي و معدني گفت: انتصاب وابسته هاي اقتصادي در سفارتخانه هاي ايران طي سالهاي گذشته، همواره بدون مشورت با فعالان بخش خصوصي صورت گرفته و وجود اين فاصله يك نقطه ضعف جدي براي كادر ديپلمات كشور محسوب مي شود.
وي يادآور شد: وابسته هاي اقتصادي و تجاري مي توانند نقش مهمي در بازاريابي كالاهاي توليدي كشور داشته باشند و در عين حال واردات كالاي كيفي را كه امكان توليد داخلي ندارند، تسهيل كنند.
پناهي زاده خاطر نشان كرد: كمك به رشد توليد كالاهاي صادرات محور و شناسايي بازارهاي جديد از وظايف مهم وابستگان اقتصادي و تجاري ايران در خارج از كشور است و در عين حال مي توانند تقويت بازارهاي پيشين را نيز در دستور كار خود قرار دهند.
وي با بيان اين كه، فروش نفت خام به عنوان يك نقطه قوت براي كشور محسوب نمي شود، گفت: شناسايي بازار صادرات كالاي غيرنفتي و كمك به رشد صادرات به عنوان يك امتياز بخش ديپلماتيك كشور در خارج محسوب مي شود.
به اعتقاد اين فعال صنعتي - معدني، وابستگان اقتصادي و تجاري بايد در جهت حمايت از توليد داخلي، مانع از واردات كالاهاي بي كيفيت و مصرفي شوند و به ترتيب از سرمايه هاي كشور پشتيباني كنند.
وي، رونق بخشيدن به صنعت گردشگري كشورمان را از ديگر قابليت هاي كادر ديپلماتيك ايران در خارج از كشور دانست و گفت: برخي از همسايگان ايران امروز به مراتب بيش از كشورمان درآمدهاي حاصل از گردشگري دارند، در حالي كه ايران با جايگاه بالا در اين زمينه تاكنون دستاورد مناسبي نداشته است.
پناهي زاده اين را هم گفت كه امروز يكي از ابزارهاي فشار بر ايران، بهره گيري از ابزار تحريم است و نقش وابستگان اقتصادي و تجاري ايران در سفارتخانه ها به منظور حمايت و پشتيباني از صادرات و صادركننده، در رونق فعاليت اين بخش بسيار مهم مي باشد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت، سال گذشته ارزش صادرات ماهانه كشور را 3.5 ميليارد دلار ذكر كرد و افزود: ميزان واردات كشورمان نيز ماهانه 4.5 ميليارد دلار بوده است.
ايران با تنوع و گستره گردشگري سالانه يك ميليارد دلار درآمد ارزي دارد، در حالي كه كشورهاي تركيه و مالزي ساليانه به ترتيب 26 و 19.5 ميليارد دلار از اين محل ارز جذب مي كنند.
قرار است بر اساس سند چشم انداز 1404 ، ميزان درآمد ارزي ايران از محل گردشگري به رقم 20 ميليارد دلار در سال برسد.

کد خبر 25593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =