با حضور رییس کل بانک مرکزی در کمیسیون کشاورزی، لزوم تغییر نگرش‌های سیستم بانکی به بخش کشاورزی با هدف افزایش سرمایه‌گذاری و پرداخت تسهیلات ارزان و آسان مورد تأکید قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ساعتی پیش در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: رییس بانک مرکزی و تعدادی از مسئولان سیستم بانکی به کمیسیون کشاورزی خواهند آمد تا درباره سیاست‌های کلان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و لزوم تزریق نقدینگی به بخش، تصمیم‌گیری شود.

حبیب برومند افزود: در زمان حاضر، سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کمتر از پنج درصد برآورد شده، در حالی که سیاست‌های بانکی در قبال بخش کشاورزی نیز باعث شده است رشد سرمایه‌گذاری نیز متوقف و یا کند برآورده شود.

وی خاطرنشان کرد: سود تعلق‌گرفته به تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی، ضمانت‌ها و همچنین وثیقه‌های مورد نیاز سیستم بانکی به‌گونه‌ای است که کشاورزان قادر به گرفتن تسهیلات نیستند و از سوی دیگر، آن بخش از تسهیلاتی که به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود، با موانع بسیار زیاد بانکی روبه‌رو است.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حالی که تعدادی از سرمایه‌گذاران با استفاده از کارتل و یا روابط غیررسمی می‌توانند از تسهیلات ویژه بانکی در ارقام درشت استفاده کنند، بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نمی‌توانند از تسهیلات تعریف‌شده و رسمی بهره‌مند شوند.

برومند تصریح کرد:‌ در جلساتی که کمیسیون کشاورزی با مسئولان سیستم بانکی به‌ویژه رئیس کل بانک مرکزی برگزار خواهد کرد، ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و تغییر نگرش‌های سیستم بانکی به بخش کشاورزی مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: ایران در بسیاری از محصولات کشاورزی دارای مزیت‌های اقتصادی است که در صورت شناسایی و برجسته شدن می‌تواند محمل مناسبی برای جذب سرمایه باشد، اما عدم حمایت‌های بانکی و نبود ابزارهای اقتصادی باعث شده سرمایه‌گذاران اعتبارات و منابع مالی خود را در سایر بخش‌های خدماتی و یا مصرفی متمرکز کنند.

برومندی اظهار امیدواری کرد که با حضور رییس بانک مرکزی در کمیسیون کشاورزی، رییس صندوق ضمانت صادرات و مسئولان دولتی در آستانه تدوین بودجه 93، شاخص‌های بودجه‌نویسی تغییر اساسی داشته باشد.

کد خبر 25606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =