وزارت جهاد کشاورزی قوانین و اساسنامه‌های کشت برون‌مرزی را هفته آینده به دولت ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه مراسم روز جهانی غذا در جمع خبرنگاران که در سالن نعمتی‌جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، در پاسخ به برنامه کشت برون‌مرزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه کشت برون‌مرزی طی دو سال گذشته مشکلات قوانین و اساسنامه داشت و به همین دلیل کامل اجرایی نشد.

محمدرضا اصغری افزود: اساسنامه و قوانین لازم آماده شده و قرار است هفته آینده به دولت ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی از سوی دولت وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های کشت برون‌مرزی را به‌طور گسترده پیگیری می‌کند.

اصغری ادامه داد: با تسهیل قوانین موجود زمینه برای حضور و انجام کشاورزی در کشورهای دیگر فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: برخی کشورهای آفریقایی مانند سودان، غنا، کومور برای همکاری ایران با بخش کشاورزی آنها درخواست کردند و کارشناسانی هم از سوی کشورمان اعزام شده است.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در آسیای میانه نیز کشورهایی مانند گرجستان، ارمنستان و عراق برای تولید محصولات کشاورزی و دام با همکاری ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

اصغری تأکید کرد: کشورهای آفریقایی آماده هستند 10 هزار هکتار زمین کشاورزی را به‌صورت مشارکتی یا مستقل در اختیار ایران بگذارند.

به گفته وی، کشت در کشورهای دیگر برای زراعت دانه‌های روغنی و محصولات دامی خواهد بود.

اصغری در پاسخ به پرسش فارس، درباره دلیل اقدام به کشت در کشورهای دیگر به‌رغم ظرفیت‌های بسیار مناسب در کشور اظهار داشت: ایران با کمبود آب روبه‌رو است و در کشورهایی که اقدام به کشاورزی می‌شود منابع سهل‌الوصول دارند و در برخی موارد شرایط آب و هوایی متنوعی دارند که برای کشت محصولاتی مانند سویا مناسب است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر فارس، درباره چشم‌انداز تولید در کشورهای دیگر گفت: با توجه به سیاست‌های پیش‌رو و مناسب شدن تعاملات، به‌ویژه کشورهای همسایه علاقه بیشتری برای واردات تکنولوژی و فناوری از ایران و انجام کشاورزی مشارکتی دارند.

کد خبر 25609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =