خانه کشاورز به‌عنوان اتاق فکر بخش کشاورزی، باید شرایط و رقابتی کردن حوزه تولید را به گوش مسئولان اجرایی و قوه مجریه برساند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، وزیر کشور در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز با تأکید درباره نقش کشاورزان در امنیت غذایی ایران پرداخت.
دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: برای توسعه بخش کشاورزی و هر بخش دیگری باید منافع ملی و قدرت ملی همزمان دیده شود.
وی افزود: هرچند برای افزایش قدرت ملی، مؤلفه‌های زیادی وجود دارد، اما مؤلفه مادی و معنوی پایه هر دوطرف معادله بخش کشاورزی و قدرت ملی خواهد بود.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در هردو، جمعیت و انسان‌هایی که در چهارچوب آن فعالیت می‌کنند، مهم‌ترین گزینه هستند. اگر به‌دنبال قدرت ملی هستیم، باید به مردم توجه کنیم. در وجود مردم و ملت، قدرت ملی متولد می‌شود و قدرت اقتصادی به‌عنوان مؤلفه‌های مالی در رفتار و اعتقاد ملت‌ها دیده می‌شود.
وی ادامه داد: خانه کشاورز یکی از مهم‌ترین نهادهای مؤثر در بخش کشاورزی است، اگر بخواهیم هر رفتاری را نهادینه کنیم، باید به شکل تخصصی به آن بپردازیم و از ظرفیت مردم برخوردار باشیم.
رحمانی فضلی تصریح کرد: خانه کشاورز یکی از نهادهایی است که از بدو خلقت آن تاکنون به‌رغم فراز و فرودها توانسته در شورای عالی امنیت غذایی نقش مؤثری داشته باشد و من از زمانی که در دیوان محاسبات کشور بودم، پیش از آن و تاکنون در جریان و معرض اطلاعات این نهاد هستم.
 
هر نهاد موفقی باید کلانتری مثل کلانتری داشته باشد
 
وزیر کشور یادآور شد: اگر نهادها می‌خواهند موفق باشند، باید کلانتری مثل کلانتری داشته باشند. مردی که از سیاسی‌کاری و حاشیه‌پردازی به دور است و توانسته با تمرکز بر بخش کشاورزی، این نهاد را به اینجا برساند.
وی تأکید کرد: کشاورزی در حوزه ملی، مبنای امنیت ملی است و امنیت غذایی از مؤلفه‌های استقلال و قدرتمندی کشورها است.
 
امنیت غذایی نباید به‌صورت خاص دیده شود
 
رحمانی فضلی اظهار داشت: در سنجیدن امنیت غذایی، نباید قائل به موضوعات خاص شد و آن را با چند پارامتر خاص سنجید، بلکه باید با چتر کلی و رویکرد رقابتی به آن توجه کرد.
وی همچنین تولید را یکی از عناصر قدرت اقتصادی دانست و گفت: برای آنکه بخش تولید بتواند در قدرت ملی مؤثر باشد، باید قدرت رقابت داشته باشد؛ لذا لازم است خانه کشاورز به‌عنوان اتاق فکر، خط‌مشی و سیاست‌های لازم را به ما مسئولان دولتی نشان دهد که چگونه می‌توان قدرت رقابت بخش تولید را با بخش‌های صنعتی و خدماتی افزایش داد.
رحمانی فضلی افزود: این مسئله چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بین‌المللی وجود دارد.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: چرا در تولید سیب‌زمینی، پیاز و انار با وجود آنکه مازاد تولید فراوان برای آن وجود دارد، قدرت رقابت نه در داخل هست و نه در  لذا لازم است خانه کشاورز به‌عنوان اتاق فکر راه حلی اندیشیده و به مردان اجرایی ارائه کند.
وی با اشاره به بهره‌وری در حوزه کشاورزی ادامه داد: برای توسعه بهره‌وری در بخش کشاورزی باید الگوی کشت به‌عنوان یک تکلیف دیده شده و به موقع در اختیار استان‌ها قرار گیرد.
رحمانی فضلی اظهار امیدواری کرد که کشاورزان بتوانند سهم خود را از قدرت ملی به دست گیرند و منافع خود را همزمان با قدرت ملی افزایش دهند.
کد خبر 25683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =