وزیر جهاد کشاورزی، گفت: در حال حاضر دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار کشت آبی و چهار میلیون هکتار کشت دیم گندم داریم که به عقیده ما رقم پایینی است و باید بتوانیم با روش هایی این میزان را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: دو میلیون و 400 هزار هکتار کشت آبی و چهار میلیون هکتار کشت دیم برای گندم داریم اما بهره‌وری در حوزه محصول در بخش گندم، پایین است. می‌توانیم با عملیات زراعی و کارهای ترویجی و آموزشی افزایش تولید را در این بخش محقق کنیم.

وی افزود: امیدواریم با پشتیبانی خدماتی مانند بذر، کود، ماشین آلات و دیگر خدمات آموزشی و ترویجی به نفع تولیدکنندگان، بهره وری را در بخش گندم افزایش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا در دولت یازدهم شاهد خودکفایی در بخش گندم خواهیم بود، اظهار داشت : مطمئناً افزایش محصول را خواهیم داشت اما خودکفایی به این بستگی دارد که چقدر در برنامه‌ها موفق باشیم. امسال به یکباره با فصل کشت روبرو شدیم و نتوانستیم نیازها را به طورکامل تأمین کنیم البته تا آنجا که می توانستیم اقدامات پشتیبانی را انجام داده‌ایم اما در سال‌های آینده امیدواریم این روند پشتیبانی، افزایش یابد و شاهد افزایش میزان محصول گندم باشیم.

حجتی تاکید کرد: بخش کشاورزی از سرمایه‌گذاری رنج تاریخی می‌برد که در این باره مقدماتی برای تخصیص تسهیلات فراهم شده تا در اختیار گروه‌هایی قرار گیرد که آماده سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هستند. با آمادگی‌ای که داریم امیدواریم بتوانیم در بخش کشاورزی به ویژه شهرک‌های کشاورزی و کشت‌های متراکم و عمودی، سرمایه‌گذاری کنیم تا مصرف آب کاهش یابد.

وی تصریح کرد: بهره وری در بخش کشاورزی به چگونگی استفاده از امکانات از جمله بهره وری آب، سیستم‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار برمی‌گردد و در ردیف‌هایی که در بودجه و همچنین تسهیلات برای تحقق این امر وجود دارد، امیدواریم کشاورزان بتوانند بهره وری را توسعه دهند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از تولیدکنندگان و تشکل‌ها خواست با استفاده از صندوق‌های محصول مربوط وارد بازار و حوزه خدمات پس از فروش شوند.

حجتی اضافه کرد: صندوق‌های محصولی که در اختیار اتحادیه‌هاست و با سرمایه‌گذاری دولت و تولیدکنندگان تاسیس می‌شود، می‌تواند با امکانات موجود وارد بازار و از ارزش افزوده پس از تولید بهره‌مند شود.

وی در خصوص برخورد با دلالان در بازار برنج اظهار داشت: درباره برنج، قیمت تضمینی داریم و اگر قیمت بازار از قیمت تضمینی برنج پایین‌تر باشد، دولت موظف است براساس قوانین با نرخ تضمینی برنج تولیدکنندگان را خریداری کند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در مواردی که قیمت بازار بالاتر از قیمت تضمینی برنج باشد، برنج بر اساس عرضه و تقاضا مبادله می‌شود.

کد خبر 25710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =