مدیر عامل شرکت پرورش کروکودیل نوپک جزیره قشم گفت: با تولد 11 سر نوزاد کروکودیل در مزرعه این شرکت، چرخه تکثیر، پرورش و عمل آوری محصولات کروکودیل برای اولین بار در ایران تکمیل شد.

مژگان روستایی عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تولد این تعداد نوزاد پس از تخم گذاری کروکودیل های ماده که سه ماه پیش در مزرعه شرکت صورت گرفت، انجام شد.

وی با اشاره به این که تکمیل این فرآیند پس از چندین سال تلاش و تحقیق در بخش خصوصی انجام شده است ، بومی سازی چرخه پرورش کروکودیل را در کشور یک موفقیت بزرگ برشمرد.

وی تصریح کرد: امروز در پرورش انبوه کروکودیل نیاز به کمک خارجی نیست و در صورت حمایت از سوی مراجع ذیربط می توان با افزایش تولید به صادرات آن مبادرت کرد.

به گفته وی مشکل اصلی در این عرصه فقدان نام کروکودیل در لیست حیوانات مندرج در آیین نامه های مربوط به ارایه تسهیلات بانکی و سایر امتیازات مرتبط در نزد ادارات و بانک های ذیربط است.

وی یادآور شد: در این لیست اسامی حیواناتی مانند ماهی، میگو و مرغ که برای پرورش آنها بانک ها تسهیلات ویژه می دهند، به چشم می خورد ولی چون اسم کروکودیل در این لیست درج نشده، مسوولان مربوطه تنها به ارائه تسهیلات معمولی بسنده می کنند.

روستایی که به عنوان کارآفرین نمونه استان هرمزگان نیز معرفی شده است از نبود تسهیلات و تخفیف های مربوط به این گونه کارآفرینی ها انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه دولت سیاست های حمایتی خیلی خوبی از تولید دارد، اما بخاطر اینکه کروکودیل برای متولیان تولید ناشناخته مانده ، ما از این حمایت ها محروم هستیم.

مدیر عامل شرکت پرورش کروکودیل قشم خاطر نشان کرد: در آغاز اجرای پروژه پرورش کروکودیل در ایران مباحثی از قبیل نامناسب بودن شرایط آب و هوایی کشور برای پرورش این حیوان، نبود قابلیت عمل آوری پوست این حیوان و غیر ممکن بودن تکثیر آن را مطرح می کردند که همه این نگرانی ها با برنامه ها و اقدام های این شرکت برطرف شد ولی بازهم حمایتی مشاهده نمی شود.

مزرعه پرورش کروکودیل نوپک نیز با اخذ پروانه از اداره کل صنعت، معدن و تحارت و مدیریت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم و همچنین مجوز سازمان های محیط زیست، دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان هرمزگان از سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرده است.

نوپک که در دو بخش مزرعه کروکودیل و پارک کروکودیل در جزیره قشم فعالیت دارد، در سال 1392 به عنوان طرح کارآفرین برتر استان هرمزگان در زمینه کشاورزی شناخته شد، نوآوری، پویایی و اشتغال زایی بومی از ویژگی های عمده این طرح است و همچنین به عنوان یکی از مکان های دیدنی جزیره قشم سالانه افزون بر 25 هزار بازدیدکننده دارد.

مهمترین دلایل پرورش کروکودیل ها استفاده از پوست و خواص پزشکی اعضای آنهاست که در طی دهه های اخیر در مکان های گرمسیری چهار قاره جهان انجام می شود و با توجه به تلاش و سرمایه گذاری بخش خصوصی پیشرفت های بسیار مناسبی در این زمینه صورت گرفته است.

در مزرعه و پارک کروکودیل که در جزیره هنگام و شهر سوزا قشم واقع است افزون بر 15نفر از بومیان این دو منطقه با برخورداری از تمام مزایا و تسهیلات قانونی مشغول کار هستند.

کد خبر 25779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =