با معرفی نمایندگان جدید دولت به اتاق بازرگانی تهران و خالی شدن سکان نایب رییسی اتاق بازرگانی تهران داغ ترین حاشیه نشست امروز اتاق بازرگانی تهران تلاش برای جایگزینی فردی دلخواه از سوی دولتی ها، تحول خواهان، پیشگامان توسعه و مجمع فعالان توسعه برای تصدی این سمت بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگان دولتی و تحول خواهان برای انتخاب مجتبی خسروتاج به عنوان نایب رییس اتاق بازرگانی تهران ائتلاف کرده اند. در این میان سایر گروه‌ها (اعضای مجمع فعالان توسعه) نیز بیکار نبوده و در همین راستا امروز نقره‌کار، دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و رییس انجمن نظارت بر انتخابات دوره هفتم اتاق بازرگانی نامه برکناری سه تن از از اعضای تحول خواهان شامل محسن بهرامی ارض اقدس، محمد پارسا و ابوالحسن خلیلی را به دلیل خروج آنها از هیات مدیره شرکت هایی که در آن کار می کرند صادر و در این میان سه تن از نزدیکان خود را به هیات نمایندگان اتاق بازرگانی معرفی کرد.

این موضوع با اعتراض اعضای هیات نمایندگان اتاق مواجه شد به طوری که پس از پایان جلسه در دفتر یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی تجمع کردند و از قرار معلوم وی پس از پایان جلسه به سرعت اتاق بازرگانی را ترک کرد.

همچنین از دیگر حاشیه‌های نشست امروز این بود که مشاور بین الملل اتاق بازرگانی تهران اقتصاد ایران را ورشکسته اعلام کرد. هنگامی که شوری از واژه ورشکستگی برای توصیف وضعیت فعلی اقتصاد ایران استفاده کرد عسگراولادی، به وی معترض شد که چرا اقتصاد ایران را ورشکسته می‌داند.

همچنین در بخشی که شوری عنوان کرد اقتصاد ایران تنها از 20 درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند برخی از هیات نمایندگان اتاق تهران ابراز می‌کردند که اقتصاد ایران از 20درصد ظرفیت خود هم استفاده نمی‌کنند و رقم واقعی زیر 20درصد است.

به گزارش ایسنا، امروز 10 نفر از نمایندگان جدید دولت که در جلسه حضور داشتند معرفی شده و از این میان برخی از نمایندگان دولت حتی در اولین جلسه حضور خود در اتاق بازرگانی نیز شرکت نکردند.

از این میان عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی و قربان دانیالی، رییس هیات مدیره بانک صادرات و حسن یونس سینکی، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت و تجارت و اکبر کمیجانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی از جمله نمایندگانی بودند که حتی در جلسه معرفی خود به اتاق بازرگانی نیز شرکت نکردند.

پیش از این در دولت‌های نهم و دهم نیز نمایندگان دولتی به صورت کج‌دار و مریز در جلسات هیات نمایندگان حضور می‌یافتند.

انتقادات رییس اتاق بازرگانی تهران از عملکرد دولت جدید

رییس اتاق بازرگانی تهران هم در ابتدای جلسه دولت را به باد انتقاد گرفت و اعلام کرد که تصمیم گیری های این دولت نظیر دولت قبل مقطعی شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای پول و اعتبار درباره‌ تعیین نرخ سود بانکی تاکید کرد که نرخ سود در تعادل اقتصادی کشور به شدت تاثیر‌گذار است.

آل‌اسحاق گفت: نرخ سود بانکی در تمام شوونات اقتصادی کشور نقش دارد و باید این موضوع را مدنظر قرار داد که نرخ سود بانکی در تعادل اقتصادی کشور به شدت تاثیر‌گذار است.

وی با بیان این‌که یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در اقتصاد ما وجود دارد منتفع نگاه‌کردن به مسائل اقتصادی است، خاطر نشان کرد: بعضی از مسائل اقتصادی مانند نخ تسبیح است که اگر درست چیده نشود ممکن است آسیب‌های فراوانی به اقتصاد برساند.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در مورد مسائل اقتصادی نباید طوری عمل کرد که برخی از تصمیم‌ها را بخواهیم دوباره عوض کنیم.

آل‌اسحاق با اشاره به تغییرات مکرر تصمیمات در بین مسوولان قبلی اظهار کرد: ما نباید دیگر شاهد آنچه در گذشته بوده‌ایم باشیم. به خصوص تکرار تصمیم‌گیری‌ها در خصوص بیانات و نظرات افراد در حوزه‌های اجرایی در این مورد بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که تغییرات مکرر تصمیمات در نهایت باعث شد که نظام تصمیم‌گیری متزلزل شود، تصریح کرد: ولی متأسفانه این تغیرات در تصمیم‌گیری‌ها در تیم کاربلدی که حوزه اقتصاد در دولت فعلی تشکیل شده کم‌کم در حال نمود پیدا‌کردن است.

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: تیم اقتصادی دولت یازدهم همه اهل بخیه هستند. ابراز دیدگاه‌های مختلف ایرادی ندارد ولی باید در شورای هماهنگی به عزم واحد دست بیابند و آن عزم را همه به‌طور یکسان مطرح کنند.

آل‌اسحاق با اشاره به بخشنامه‌ 30 بندی مصوب شده در دولت بیان کرد: این بخشنامه هنوز عملیاتی نشده است. هرچند بند‌های مربوط به گمرک عملیاتی شده ولی در حوزه نظام بانکی مشکلاتی وجود دارد که حل آنها نیاز به عزم جدی‌تر است.

وی تاکید کرد: خواهش ما این است که تصمیم برای حل مشکلات در دولت به صورت جدی‌تر دنبال شود.

رییس اتاق بازرگانی تهران درباره طرح‌های ایران کد و شبنم با بیان این که هدف از اجرای این طرح‌ها سامان دادن به واردات و حضور کالای غیر مشخص در نظام توزیع و جلوگیری از قاچاق است گفت: ولی اگر این طرح به درستی انجام می شد می‌توانست تحولی در نظام اقتصادی کشور ایجاد کند.

به گفته آل اسحاق با توجه به تحریم‌ها سیاست داخلی کشور باید طوری باشد که روند تجارت تسهیل شود اما اجرای نادرست این طرح‌ها باعث بسته شدن پنجره ها شد. مشکلاتی که ایران کد و طرح شبنم ایجاد کرده باید رفع شود و به سمت تسهیل کنندگی در فضای اقتصادی کشور حرکت کنیم. در صورت رفع مشکلات این دو طرح می توان آنها را اجرایی کرد.

وی همچنین از عدم اجرایی شدن ال‌سی 30 درصدی خبر داد و تصریح کرد: هنوز ال‌سی‌30 درصدی اجرایی نشده است اما دولت تلاش می‌کند تا مشکلات اجرای آن برطرف شود.

دلیل ترخیص نشدن کیسه‌های خون از گمرک

رییس کل گمرک ایران هم در جمع خبرنگار حضور یافت و از چرایی ترخیص نشدن کیسه های خون به خبرنگار ایسنا گفت: ترخیص نشدن کیسه‌های خون به گمرک مربوط نمی‌شود و وزارت بهداشت به دلیل نداشتن بودجه نتوانسته حقوق چهار درصدی ترخیص کالا را پرداخت کند.

کرباسیان اظهار کرد: تمام کالاهایی که به گمرک وارد می‌شود سرمایه به حساب می‌آیند پس نباید این کالاها در گمرک انباشت شوند.

وی ادامه داد: اگر کالاهایی که به گمرک وارد شده‌اند ثبت سفارش شده و تمام مجوز‌های لازم را دریافت کرده باشند، با پرداخت حق گمرکی و دیگر موارد می‌توان کالاها را از گمرک ترخیص کرد.

رییس کل گمرک ایران یادآور شد: حجم خودروی موجود در گمرک آنچنان چشم‌گیر نیست و برخی از خودروهای وارد شده به خاک ایران در مناطق ویژه و آزاد هستند.

به گفته او خودروهای بالای 2500 سی‌سی با پرداخت حقوق گمرکی دو برابر سود بازرگانی می‌تواند از گمرک ها ترخیص شوند.

وی افزود: با مصوبه‌ای که از سوی دولت صادر شده کالایی در گمرک نخواهد ماند و خوشبختانه کالا را می‌توان با تعهد پرداخت عوارض گمرکی ترخیص کرد.

کربسیان تاکید کرد: کالای اساسی در گمرکها وجود ندارد و هر وارد‌کننده‌ای که مراحل قانونی کار خود را انجام داده و به دنبال ترخیص کالای خود باشد توانسته کالای خود را ترخیص کند و احتمال دارد صاحب کالا برای ترخیص کالای خود مراجعه نکرده باشد.

رییس کل گمرک ایران هم‌چنین تاکید کرد: نرخ ارز ترخیص کالا مربوط به گمرک نمی‌شود و گمرک تنها با دریافت حقوق گمرکی کالا را ترخیص خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر دلیل عدم ترخیص کیسه‌های خون از گمرک‌ها پاسخ داد: ترخیص نشدن کیسه‌های خون به گمرک مربوط نمی‌شود و وزارت بهداشت به دلیل نداشتن بودجه نتوانسته حقوق چهار درصدی ترخیص کالا را پرداخت کند.

کرباسیان یادآور شد: به دلیل این‌که کالا در گمرک مانده همه فکر می‌کنند عدم ترخیص کالا مشکلی از سوی گمرک بوده است، اما برای ترخیص کالا مجوز‌هایی لازم است.

رییس کل گمرک ایران درباره ایران کد نیز گفت: گمرک با کد‌های متفاوت فعالیت نمی‌کند و فقط از کد بین‌المللی "اس.اچ نامبر" تبعیت می‌کند. ایران کد نیز کدی است که در امور بین‌الملل از آن استفاده نمی‌شود و تنها یک کد داخلی به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد: عمده کالاهایی که در گمرک انباشت شده بودند کالاهای اولویت 10 بودند که با مصوبه‌ی دولت توانستیم حجم اعظم آنها را ترخیص کنیم به جز کالاهایی که نقض قانونی دارند یا حقوق گمرکی آنها پرداخت نشده باشد.

او عامل اصلی قاچاق را تفاوت قیمت کالا در داخل و خارج از کشور دانست و گفت: این انگیزه‌ی بالایی برای قاچاق کالا ایجاد می‌کند. در این راستا باید انگیزه‌ی تولید و کارآفرینی در کشور افزایش یابد تا از حجم قاچاق کاسته شود.

وی در پایان گفت: باید مکانیزم تعرفه را به سمت منطقی و اقتصادی‌کردن پیش ببریم و در کنار آن باید کار و فعالیت ثبت سفارش و ترخیص کالا را الکترونیکی کنیم.

تورم ایران در ژانویه امسال بین 46 تا 69 درصد

شوری، مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران نیز در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره‌ی راهبرد سیاست خارجی برای ارتقای جایگاه اقتصادی ایران در شرایط جدید بین‌المللی گفت: در دوره جهانی‌شدن سیاست خارجی نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور‌ها ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: این روند در حال حاضر به جایی رسیده است که مهم‌ترین وظایف کشور‌ها در سیاست خارجی در راستای توسعه اقتصادی قرار گرفته است.

او با بیان این که مجموعه‌سازی، فرصت‌سازی و تصویر‌سازی از جمله اقدامات مهمی است که در کشور‌ها در راستای توسعه‌ اقتصادی مدنظر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در شرایط جهانی تغییراتی به وجود آمده که لزوم تغییر روش‌ها را به ما گوشزد می‌کند. فرآیند جهانی‌شدن به تشدید وابستگی متقابل بین کشور‌ها انجامیده‌اند.

به گفته مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران نحوه توزیع قدرت در سطح بین‌الملل موضوعی است که به اعتقاد نظریه‌پردازان قدرت آمریکا کاهش نیافته است، بلکه قدرت سایر کشور‌ها نیز افزایش یافته است.

وی با تاکید بر این‌که در شرایط جدید جهانی منطقه‌گرایی بسیار اهمیت پیدا کرده است، گفت: کشور‌ها دنبال منطقه‌گرایی هستند ولی متاسفانه ایران نتوانسته از این امکان استفاده کند.

شوری افزود: ایران در سه دهه گذشته به دلایلی از جمله تاکید بر ارز‌ش‌ها و اصول خود و هم چنین ابراز برخی سیاست‌های شخصی و دل به‌خواه دچار مشکلات دوچندانی در بین‌الملل شده است. موضوع پرونده هسته‌ای و سیاست تهاجمی دولت نهم و دهم نیز مشکلات ما را در حوزه تعاملات خارجی افزایش داد.

او با بیان این‌که مشکلات موجود در روابط خارجی ما تاثیر منفی زیادی بر توسعه و تعاملات اقتصادی ایران داشته است، گفت: موضوع پرونده هسته‌ای از یک‌سو و سیاست تهاجمی دولت نهم و دهم از سوی دیگر مشکلات ما را در حوزه تعاملات خارجی افزایش داده است.

مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران در این باره پیامد‌های وضع موجود را نام برد و گفت: کاهش قابل توجه مبادلات مالی و اقتصادی ایران، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و فرآیند انتقال تکنولوژی به خصوص در زمینه‌ی نفت و انرژی، تضعیف موقعیت ایران در مقابل رقبا، از دست رفتن فرصت‌های موجود در سطح منطقه، تشدید تحریم‌های همه‌جانبه و در نهایت تشدید مشکلات اقتصاد داخلی از جمله پیامد‌های وضع موجود است.

شوری براساس گزارش‌های رسیده از منابع بین‌المللی اقتصاد ایران را ورشکسته خواند و بیان کرد: حجم اقتصاد ایران در سال 2012 به میزان 3.4 درصد کاهش یافته است. کل دارایی ایران در ژوئن 2012 معادل 5.6 درصد کاهش و منابع بین‌المللی تورم ایران را در ژانویه 2013 معادل 46 تا 69 درصد اعلام کردند.

مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: از سال 2003 به بعد ایران نتوانسته افزایش سطح تولید نفت داشته باشد و از سوی دیگر تحریم‌ها اقتصاد ایران را 30 تا 50 درصد زمین‌گیر کرده است.

وی با تاکید بر این‌که ما با ظرفیت 20درصد اقتصاد خود در جهان کار می‌کنیم، بیان کرد: این در حالی است که تمام کشور‌ها در جهان با شتاب روبه‌ جلو حرکت می‌کنند. همین موضوع باعث ورشکستگی اقتصاد ایران شده است.

شوری ادامه داد: شاخص ورشکستگی ایران شاخصی است که سرمایه‌گذاران اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در ایران براساس آن عمل می‌کنند.

مشاور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران در پایان دو راهکار برای خروج از این وضعیت را مطرح کرد و گفت: اتخاذ سیاست‌های خارجی تعامل‌گرا و سیاست خارجی تعامل‌گرای فعالانه که مغایرتی با اصل و ارزش‌های ایرانی ندارد، می‌تواند از جمله راهکارهای خروج از این شرایط باشد.

در حاشیه...

از حاشیه‌های نشست امروز هیات نمایندگان این بود که اکثر اعضای هیات نمایندگان نسبت به انتخاب مجتبی خسروجردی در سمت نایب رییس اتاق تهران به جای مهدی مفتح به اتفاق نظر رسیدند. هرچند که عده‌ محدودی از اعضای هیات نمایندگان نیز خواستار جایگزینی خوانساری به جای مفتح هستند و مطرح کردند که اگر خسروجردی در انتخابات کاندیدا شود محسن بهرامن را به عنوان گزینه‌ی دیگری به عنوان جایگزینی در سمت نایب رییس اتاق بازرگانی تهران مطرح می‌کنند.

کد خبر 25802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =