مشاور وزیر نیرو از پیش بینی بارش های نرمال در کشور پس از 6 سال خشکسالی پیاپی خبر داد و گفت: تا پایان برنامه پنجم 23 سد جدید آماده بهره برداری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حاج رسولی ها در جمع خبرنگاران با تاکید بر پیش بینی بارش های نرمال در سال آبی جاری گفت: در فصل پاییز تنها 25 درصد بارش های کل سال رخ می دهد و در حال حاضر بارش ها 6 درصد در مقایسه با درازمدت کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهارداشت: حجم رواناب های کشور در مقایسه با دوره درازمدت 46 درصد کاهش یافته است. وی با اشاره به وقوع 6 سال خشکسالی پیاپی در کشور بیان داشت: در چنین شرایطی، برای تامین آب شرب محدودیت هایی وجود داشته اما با سیاست هایی که اجرا شد در بیشتر نقاط پرجمعیت، آب موردنیاز تامین شده است.

وی تصریح کرد: به برکت ظرفیت بالایی که در سدسازی کشور ایجاد شده موضوع تامین آب در خشکسالی های پیاپی مدیریت شد. حاج رسولی ها ادامه داد: در سال آبی جاری در 5 حوضه از شش حوضه اصلی آبریز (به غیر از حوضه خلیج فارس و دریای عمان) شرایط نرمال بارندگی پیش بینی شده و امسال از لحاظ میزان بارش، سال خشکی را نخواهیم داشت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو درخصوص طرح های انتقال آب گفت: در حال حاضر، شمار طرح های انتقال آب کمتر از انگشتان دست بوده و تمام این طرح ها نیز برای تامین آب شرب است و از آب بازگشتی و پساب برای تامین آب صنعت استفاده می شود.

مشاور وزیر نیرو افزود: با ساز و کاری که دولت تصویب کرده است، تمام طرح های انتقال آب باید در شورای عالی آب بررسی و اجرای آنها تصویب شود. هم اکنون 158 سد با بالای 20 درصد پیشرفت فیزیکی در کشور وجود دارد و 60 سد در برنامه پنجم توسعه در اولویت قرار داده شده است.

وی یادآور شد: از ابتدای برنامه پنجم، 37 سد به مرحله بهره برداری یا آبگیری رسیده و می توانیم از سرمایه گذاری صورت گرفته بهره ببریم. تا پایان برنامه پنجم 23 سد جدید آماده بهره برداری خواهد شد. حاج رسولی ها در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: در چند سال گذشته خشکسالی موجب شده که حدود 4.5 متر از سطح این دریاچه کاهش یابد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو به برنامه های 19 گانه وزارت نیرو برای علاج بخشی دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: با تصویب برنامه های 19 گانه در دولت، سامانه اجرایی و ساختار اجرایی در حال تدوین است. به اعتقاد کارشناسانی که اغلب بیرون از وزارت نیرو نیز هستند، عمده مشکل دریاچه ارومیه ناشی از اضافه مصرف در بخش کشاورزی و چاه های غیرمجاز است.

 

کد خبر 25832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =