بر اساس مطالعات انجام‌شده در شش ماه اخیر در انجمن علمی علوم و فناوری غلات ایران، نان سنگک باکیفیت‌ترین و لواش بی‌کیفیت‌ترین نان پخت‌شده در ایران شناخته و معرفی شد.

دبیر انجمن علمی، علوم و فناوری غلات ایران ساعتی پیش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، به بهانه روز ملی کیفیت درباره وضعیت تولید و باکیفیت‌ترین نان‌های پخت‌شده در کشور گفت: با توجه به متفاوت بودن شاخص کیفیت نان در بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شاخص‌های جداگانه‌ای برای کیفتی نان مطرح می‌شود، اما انجمن علمی غلات ایران در آزمایشگاه‌های خود کیفیت نان را بر اساس فاکتورهای بافت نان، میزان سوختگی یا خمیری و مدت‌زمان ماندگاری (بیات شدن) مورد بررسی قرار می‌دهد.

دکتر حمید مهری افزود: بر اساس آخرین مطالعات صورت‌گرفته، نان‌های سنتی تولیدی با دریافت 70 تا 80 درصد کیفیت مورد نظر، نمره قبولی را به‌دست آورده‌اند و نان‌های حجیم مشکل آنچنان نداشته و اغلب دارای کیفیت مناسب هستند.

لواش همچنان بی‌کیفیت‌ترین نان شناخته شد!

وی با بیان اینکه به لحاظ علمی نان‌های سنتی و حجیم هرکدام درجه‌بندی خاص خود را داشته و قابل مقایسه با یکدیگر نیستند، خاطرنشان کرد: نان‌های سنتی به‌دلیل عریض و نازک بودن، زودتر بیات و خشک می‌شوند که در این باره نان لواش بی‌کیفیت‌ترین نان تولیدی در کشور از لحاظ نوع پخت و ارزش غذایی است.

دبیر انجمن علمی، علوم و فناوری غلات ایران ادامه داد: نان‌هایی که به سرعت پخته می‌شوند، دارای کیفت و ارزش غذایی کمتری بوده و احتمال سوختگی آن بیشتر است.

مهری تصریح کرد: از لحاظ ارزش غذایی و کیفیتی به ترتیب سنگک و بربری در بالاترین کیفیت و تافتون و لواش در پایین‌ترین درجه کیفی قرار دارند.

وی با بیان اینکه تولید هیچ کالایی بدون رقابت، امکان افزایش کیفیت ندارد، یادآور شد: در ابتدای هدفمندی یارانه‌ها، با افزایش قیمت نان، کیفیت آن نیز افزایش یافت، اما با سهمیه‌ای شدن دوباره نان و جلوگیری از افزایش قیمت (پرداخت یارانه به نان و گندم) امکان کاهش کیفیت دوباره وجود دارد.

کد خبر 25840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =