یک رسم سنتی در لیگ برتر فوتبال انگلستان وجود دارد که برای جبران سریع کربوهیدرات‌های بدن، در رختکن برای بازیکنان پیتزا فراهم می‌کنند، اما آنچه در این وادی مورد توجه و سوژه خلق پیتزاگیت شده است، اتفاقی است که در سال 2004 میلادی رخ داد و پنج سال رابطه دو مربی معروف (فرگوسن، سرمربی کهنه‌کار منچستر یونایتد و آرسن ونگر، سرمربی آرسنال) را شکرآب کرد! موضوعی که با انتشار کتاب خاطرات فرگوسن در چند روز گذشته همگان را مشتاق به دانستن پشت پرده این اتفاق کرد. اتفاقی که خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به‌عنوان رسانه بخش غذا و کشاورزی، در آستانه دیدار فردای دو تیم منچستر و آرسنال(البته این بار بدون فرگوسن بازنشسته) خالی از لطف ندید تا به آن اشاره‌ای بکند.

به گزارش واحد بین الملل خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، در حالی فردا یکشنبه جدال تاریخی وسنتی داربی میان منچستر یونایتد و آرسنال برگزار می شود که در سال های گذشته با پایان روند 49 بازی بدون شکست توپچی‌های آرسنالی مقابل منچستر در لیگ برتر جزیره با شکست 2 - 0 آرسنال مقابل منچستر یونایتد وارد حواشی جالب دیگری شد! حکایتی که خواندن آن در آستانه دیدار دوباره این دو تیم بدون حضور فرگوسن روی نیمکت شیاطین سرخ خواندنی است.

شاگردان آرسن ونگر در حالی در خانه مغلوب حریف شدند که مارک رایلی داور مسابقه با تصمیمات بحث برانگیز خود موجب برهم زدن اوضاع شد.

حرکت فردی لیونگبرگ در دقیقه 20 بازی موجب خطای مستقیم ریو فردیناند در یک موقعیت تک‌به‌تک شد، اما داور اعتقادی به اخراج فردیناند نداشت. در ادامه نیز دایو آشکار وین رونی مقابل سول کمپبل، موجب خلق یک پنالتی شد.

حوادث بعد از آن دیدار در تونل ورزشگاه با پرتاب شدن یک پیتزا به سمت فرگوسن همراه بود که به ماجرای "پیتزاگیت" معروف شد و موجب شد دو مربی برای پنج سال رابطه بدی با یکدیگر داشته باشند. سرانجام در جریان دیدار نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل منچستر یونایتد در ورزشگاه امارات در سال 2009، دو مربی این اختلاف‌ها را کنار گذاشتند.

سرالکس فرگوسن در بخشی از کتاب خود به آن ماجرا اشاره کرد و گفت: داستان از آنجا شروع شد که آرسن ونگر بعد از اتمام بازی در حال اعتراض به رود فن نیستلروی بود.

"بلافاصله باعجله به آرسن گفتم: "بازیکنم را تنها بگذار"! او خشمگین بود. به‌نظرم می‌رسید که باختن در آن بازی موجب شد مغز آرسن داغ کند!

بعد از آن تنها چیزی که می‌دانم این بود که سر تا پا روی من پیتزا ریخته بود"!

در کنفرانس خبری پیش از دیدار مقابل کریستال پالاس، آرسن ونگر در مورد آن اتفاق گفت: "ماجرای پیتزاگیت یک ناآرامی در تونل ورزشگاه بود. مارک رایلی داور مسابقه بود و بهترین روز خود را سپری نکرد. بعد از گذشت 20 دقیقه ریو فردیناند نباید در زمین باقی می‌ماند و باید اخراج می‌شد.

بله من پرخاشگر بودم. شکست خوردن بعد از آن دوره طولانی بدون شکست، آن هم در آن روش غیرقابل قبول بود.

برای من سخت است که در مورد کتاب صحبت کنم، زیرا هنوز آن را نخوانده‌ام. آن را می‌خوانم، اما هنوز وقت آن را پیدا نکرده‌ام".

سرالکس فرگوسن گفته است که هرگز نفهمید چه کسی آن پیتزا را به سوی او پرتاب کرد، اما به وی گفته‌اند که فابرگاس مضنون اصلی است.

اشلی کول در کتاب زندگی نامه خود به این موضوع اشاره کرد که فابرگاس آن پیتزا را به سمت فرگوسن پرتاب کرده است، ادعایی که رابرت پیرس نیز در سال 2011 ان را تأیید کرد!

"آنجا پیتزا بود چون بعد از هر بازی همیشه غذا هم هست و بله، خود سسک فابرگاس بود، اما مطمئن نیستم که او سعی کرده باشد فرگوسن را بزند. فکر می‌کنم شاید فرگوسن فقط بدشانس بود که یکباره پیتزا را در صورت خود دید! سسک فابرگاس پسر خوبی است، وقتی او را در صورتش زد، فشار و تنش بسیاری در تونل وجود داشت، اما در کل ما کلی خندیدیم"!

سرالکس فرگوسن، مربی کهنه‌کار در مورد آرسن‌ونگر مربی باشگاه آرسنال که قدیمی‌ترین رقیبش در لیگ برتر بود، نوشت: "آخر کار، من و آرسن خیلی با هم رفیق شده بودیم." البته این اصلاً به این معنا نیست که رابطه فرگوسن با آرسنالی‌ها طی این دوران طولانی خوب بوده. نقطه اوج این دشمنی به قضیه "پیتزاگیت" بازمی‌گردد: "چشم باز کردم و دیدم که سراپایم را بقایای پیتزا گرفته است! ما بعد از هر بازی در تونل رختکن، غذا می‌گذاشتیم" پیتزا، مرغ و... بیشتر باشگاه‌ها این کار رامی‌کنند. غذای آرسنال بهترین بود. گفته شد که این سسک‌ فابرگاس بود که پیتزا را به طرفم پرت کرد،اما الان اصلاً یادم نیست که چه کسی این کار را کرد."

فرگوسن همچنین قبول ندارد که آرسنال صاحب مدرسه فوتبالی است که بازیکنان جهانی بیرون می‌دهد:"آرسنال هیچ‌کدام از بازیکنان خودش را نساخته است. آنها فقط جوانان بااستعداد را می‌گیرند و اینها با هم فرق دارد. آنها بازیکنان‌شان را از فرانسه و جاهای دیگر می‌خرند."

بنابرگزارش خبرگزاری ایانا، البته روابط فرگوسن و ونگر این اواخر رو به بهبودی گذاشته بود تا آنجا که موضع فرگوسن پس از پیروزی 8 بر 2 یونایتد در سال 2011 مقابل آرسنال موضعی گرفت که از روابط نزدیک این دو مربی حکایت می‌کند تا آنجا که فرگوسن می‌گوید دلش نمی‌خواسته منچستریونایتد بیش از این گل بزند و مایه تحقیر ونگر شود.

کد خبر 25842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =