از سال آینده با الزام قانونی، کسانی که از عرضه محصولات خرید تضمینی‌شده در بورس کشاورزی ممانعت کنند، از مابه‌التفاوت سهم دولت محروم می‌شوند.

کارشناس بورس کالا امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت فعلی بورس کشاورزی که دارای حرکت کندی است، گفت: در دوره وزیر جدید جهاد کشاورزی، حرکت‌های جدیدی برای بهبود وضعیت بورس کشاورزی ایجاد شده است.

این منبع آگاه در بورس کالا که نخواست نامش فاش شود، در ذکر نمونه اقدامات انجام‌شده یا در دستور کار افزود: بسیاری از ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌هایی که در گذشته مسکوت مانده بود، در این دوره فعال شده و سعی شده است حرکت‌های حساب‌شده‌ای انجام شود.

او خاطرنشان کرد: با شناسایی انبارهای کشاورزان توسط شرکت بورس کالای ایران، روند جدیدی از ورود محصولات خرید تضمینی شده به این بازار باز خواهد شد.

وی ادامه داد: تا فروردین‌ماه سال 93 طرح شناسایی انبارهای کشاورزان برای حضور محصولات تولیدشده به بورس به‌صورت پایلوت خواهد بود و پس از آن با ابلاغ رسمی اجبار برای حضور محصولات خرید تضمینی‌شده به‌وجود خواهد آمد.

این کارشناس بورس کالا تصریح کرد: در حال حاضر برخی موانع ازجمله نفع کارخانه‌ها مانع از آن می‌شود که محصولات کشاورزی بتواند حضور پررنگی در بورس داشته باشد، اما در زمانی که ابلاغ قانونی برای حضور این محصولات به‌وجود آید، کسانی که از این امر امتناع می‌کنند، از مابه‌التفاوت قیمت خریدهای تضمینی که دولت باید پرداخت کند، محروم خواهند شد.

او یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی نیز برای اجرایی شدن اصل 33 در حال حاضر اقدامات مثبتی انجام داده است و در شناسایی انبارهای کشاورزان همکاری‌های خوبی داشته است.

وی تأکید کرد: پس از اجرای موفق این طرح، تالارهای نمایندگی شعب در استان‌ها و شهرستان‌ها ایجاد خواهد شد و بخش کشاورزی به جایگاهی که لایق آن است، خواهد رسید.

لازم به ذکر است، عده‌ای در حال حاضر از عدم فعالیت بورس کشاورزی خبر می‌دهند و عده‌ای دیگر وجود قوانین سرسختانه‌ای چون استفاده از تضامین برای حضور محصولات کشاورزی را مانع بزرگی تلقی می‌کنند، اما باید دانست در حال حاضر اقداماتی که در بورس کشاورزی توسط کارشناسان و صاحب‌نظران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است، در تاریخ بورس بی‌سابقه است.

گفتنی است، محمود حجتی بر حضور 100 درصدی محصولات خرید تضمینی‌شده در بورس کشاورزی تأکید دارد و در عین حال که اقدامات مثبتی نیز در حال انجام است، اما به‌دلیل پایلوت بودن آنها تا فروردین‌ماه سال آینده برای تعیین خطاهای موجود، اکنون عده‌ای این بخش را منفعل می‌دانند، در حالی که اقدامات خودجوشی در حال انجام است.

شایان ذکر است، بورس کالای ایران به‌منظور فرهنگ‌سازی و آشنایی هرچه بیشتر تولیدکنندگان بخش کشاورزی با کارکردها و مزایای این بورس در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، فرآورده‌های لبنی و صنایع وابسته که در 28 آبان تا یکم آذرماه سال جاری در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، حضور فعال خواهد داشت.

کد خبر 25853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =