۰ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷

 در حالیکه مسئولان بالا بودن قیمت کره در سطح جهانی را مانع از کاهش نرخ این محصول در کشور می‌دانند، کره در اروپا ارزان تر از ایران به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از ایتالیا، این روزها با وجود ترخیص بدون مشکل کره از گمرک با ارز 2477 تومانی، هنوز قیمت کره در ایران بسیار بالاتر از زمانی ست که با نوسان نرخ ارز و مشکلات ناشی از ورود برخی کالاها مواجه بودیم.

دلیل بالا بودن نرخ کره که این روزها هر کیلو 23 هزار تومان به فروش می رسد از سوی مسئولان بالا بودن نرخ جهانی این محصول عنوان می شود. با استناد به همین دلیل نیز دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرده که قیمت این کالا کمتر از 22 هزار تومان نمی‌شود.

این درحالیست که قیمت کره در کشورهای اروپایی با وجود اخذ مالیات های سنگین پس از بحران اقتصادی از تولیدکنندگان و حتی فروشگاه ها، پایین تر از قیمت فروش این محصول لبنی در ایران است.

در ایتالیا هر کیلو کره به قیمتی بین 3.5 تا 4.5 یورو در فروشگاه ها در دسترس مردم قرار می گیرد. البته اگر در قالب هایی با وزن کمتر کره را خریداری کنید شاهد کاهش این قیمت نیز خواهید بود. بطور مثال قیمت بسته های 250 گرمی کره در انواع بسته بندی متفاوت است.

در فروشگاه های ایتالیا 250 گرم کره در بسته بندی ورقه های آلومینیومی 90 سنت است و در بسته های کاغذهای گیاهی یک یورو و در بهترین نوع در ظروفی که بعدا نیز قابل استفاده است هر 250 گرم 1.30 یورو به فروش می رسد. البته باید به این نکته اشاره کرد که هر از چند گاهی به تمام این قیمت ها تخفیف داده می شود.

به این ترتیب هر یک کیلوگرم کره با بسته بندی متناسب با استانداردهای اتحادیه اروپا با احتساب هر یورو 4200 تومان بین 14700 تا 18900 تومان قیمت دارد.

البته کره برای ایرانی های ساکن اتحادیه اروپا که ارز را به نرخ آزاد تهیه و خرج می کنند، به این قیمت تمام می شود و باید برای وارد کننده ای که ارز 2477 تومانی برای ترخیص کره از گمرک می گیرد، قیمت تمام شده خیلی پایین تر از این‌ها باشد.

از سوی دیگر تعرفه واردات کره حیوانی در ایران چهار درصد است بنابراین عامل تعرفه هم نمی‌تواند توجیهی برای افزایش قیمت کره در ایران باشد.

علاوه بر نرخ ارز توافقی برای ترخیص کره از گمرک، بسته های حمایتی از وارد کنندگان نیز وجود دارد که به تسهیل در امر ورود کره مورد نیاز به کشور کمک می کند. پس چرا باید مردم در کشور برای کره چنین بهایی بپردازند؟

کد خبر 25869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =