مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 107 هزار و 600 تن کود فسفاته تأمین نشد، گفت: این شرکت بابت بیش از 1200 میلیارد تومان بابت یارانه بخش کشاورزی تا پایان سال 91 از وزارت جهاد کشاورزی طلب دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حبیب اله امیرخانی در خصوص واگذاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به بخش خصوصی، اظهار داشت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از سال 87 در لیست واگذاری قرار گرفته بود و تا اردیبهشت امسال هم این وضعیت ادامه داشت و اولین آگهی فروش هم در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ شد اما به دلیل شرایط شرکت در نخستین مرحله خریدار پیدا نشد.
 
وی افزود: از آنجا که طبق برنامه های دولت وضعیت واگذاری شرکت های مشمول اصل 44 فعلاً مسکوت مانده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی هم فعلاً از مرحله واگذاری خارج شده است و ما هم منتظریم طبق تصمیمات دولت محترم در آینده در خصوص وضعیت شرکت تکلیف نهایی صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: صرف نظر واگذاری شرکت به بخش خصوصی، نیاز وزارت جهاد کشاورزی در امر تأمین، تدارک و توزیع انواع نهاده های کشاورزی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است.
 
وی خاطر نشان کرد: از آنجا که بخش اعظم کودهای شیمیایی مشمول یارانه بوده بنابراین مراحل تأمین، تدارک و توزیع کودهای شیمیایی از طریق این شرکت انجام می شود و در خصوص بذر، سم و ماشین آلات زمینه های فعالیت برای شرکت مهیا و مساعد است و مدیران بخش های دیگر هم در این خصوص با ما کاملاً  هم عقیده هستند و تمایل دارند که بسیاری از نیازمندیها و مقدمات اجرای برنامه هایشان توسط شرکت انجام گیرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: در شرکت برنامه ریزی های لازم جهت تأمین و تدارک بذرهای پرورشی و مادری کاملاً انجام پذیرفته و مورد تأئید و تصویب قرار گرفته است و در سال آینده تمامی مباحث مربوط به بذر مادری و پرورشی را در زمینه گندم و جو انجام خواهد داد و در خصوص سایر بذرها هم برحسب نیاز معاونت تولیدات گیاهی توسط شرکت خدمات حمایتی انجام خواهد گرفت.
 
امیرخانی در خصوص تولید و توزیع کودهای ازته با توجه به اینکه 100درصد این کود در داخل کشور تولید و تأمین می شود، گفت: فعالیت های شرکت متناسب با برنامه های معاونت تولیدات گیاهی انجام شده و تا این لحظه مشکلی به نام کود ازته در کشور وجود ندارد و هم اکنون بیش از 200 هزار تن کود ازته در انبارهای سازمانی شرکت خدمات حمایتی در کشور موجود است.
 
وی در خصوص کودهای فسفاته هم گفت: در دو سال اخیر به دلیل تحریم ها و مشکلات گشایش LC خرید از کانال این شرکت انجام نشده است و سال گذشته توسط شرکتهای وابسته به وزارت نفت این کار انجام شد که بیش از 107 هزار و 600 تن تأمین نشد و در سال جدید علی رغم اینکه شرکت تمایل داشت و قادر بود از طریق روش ترک تشریفات خرید و اقدام به واردات کند ولی بنا به صلاحدید وزارت متبوع این امر توسط شرکت‌های وابسته به مؤسسه جهاد استقلال انجام شد که تاکنون 135 هزارتن کود وارد کشور شده است.
 
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، اظهار داشت: 100 هزار تن آن در بندر امام و 35 هزار تن در بندر عباس موجود است و توزیع براساس توافق با وزارت جهاد کشاورزی بطور کامل از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی صورت خواهد گرفت و امیدواریم با تمام قدرت و توان و با استفاده از ظرفیت کامل شرکت در جهت توزیع و رساندن به دست کشاورزان اقدام خواهد شد.
 
امیرخانی تصریح کرد: شرکت خدمات حمایتی هم اقدام به برگزاری مناقصه بین المللی برای خرید 210 هزار تن کود فسفاته و 60 هزار تن کود پتاسه کرده است که مراحل قانونی طی شده و بازگشایی پاکات انجام و بعد از مشخص شدن برندگان مناقصه اقدام به عقد قرارداد شده و امیدواریم براساس برنامه و قراری که با شرکتهای خارجی داریم این کود تا یک ماه دیگر، حمل آن به داخل کشور شروع خواهد شد.
 
وی خاطر نشان کرد: با توجه به موجودی اول سال و مقادیر خریداری شده توسط شرکتهای وابسته به مؤسسه جهاد استقلال و مناقصه انجام شده توسط شرکت، کود فسفاته در کشور برای سال 92 تکمیل است و نسبت به خریدهای سال 93 برنامه ریزی های لازم در شرکت صورت خواهد گرفت.
 
مدیرعامل شرکت خدمات کشاورزی در پاسخ به این پرسش که میزان اعتبارات شرکت از نظر ارزی و ریالی چگونه بوده و چه برنامه هایی جهت جذب و تأمین اعتبارات دارید، گفت: شرکت بابت توزیع نهاده ها یارانه دریافت میکند و یارانه تفاوت قیمت تمام شده نهاده ها با قیمت مصوب شده فروش توسط دولت است که این تفاوتها همه ساله توسط وزارت جهاد کشاورزی بصورت یارانه دراختیار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرارداده می شود.
 
امیرخانی تصریح کرد: تا قبل از سال 85 این امر توسط سازمان برنامه و بودجه انجام می گرفت که تا آن زمان تسویه حساب کامل صورت گرفته و از سال 85  به بعد این موضوع در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و چون تمامی و صد در صد یارانه ها به شرکت پرداخت نشد بنابراین شرکت از این بابت بیش از 1200 میلیارد تومان تا پایان سال 91 از وزارت جهاد کشاورزی طلب دارد.
 
وی با بیان اینکه در سال جدید هم تا این لحظه علی رغم یک مرحله تخصیص، هیچ وجهی بابت یارانه ها به شرکت پرداخت نشده است، گفت: شرکت تأمین و تدارک نهاده ها را با استفاده از نقدینگی قبلی و فروش موجودی انبارها تأمین کرده است و تاکنون هیچ مشکلی از بابت تأمین نهاده ها به خصوص برای کودهای شیمیایی وجود ندارد و با صحبتهایی که با معاونت‌های برنامه ریزی و امور اقتصادی، اداری و مالی و تولیدات گیاهی انجام شده مقرر شد اولین تخصیص یارانه به شرکت انجام و پرداخت شود.
 
مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در خصوص اینکه آیا عدم پرداخت یارانه چه تأثیری در روند کاری شرکت داشته است، اظهار داشت: طبیعی است کمبود نقدینگی می تواند یکی از عوامل مؤثر در کاهش فعالیتها باشد اما با برنامه ریزیهای انجام شده به لطف خدا تا این لحظه مشکل خاصی پیش نیامده است امیدواریم بعد از این هم با پرداخت به موقع یارانه ها توسط وزارت متبوع مشکلی پیش نیاید.

 

کد خبر 25877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =