در حالی که 13 استان سیب‌زمینی پاییزه برداشت می‌کنند، اما واسطه‌ها به‌طور گسترده این محصول را برای سود بیشتر انبار کرده‌اند و آن را به بازار عرضه نمی‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: همدان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیب‌زمینی کشور است، به‌طوری که در سال جاری 450 هزار تن سیب‌زمینی بهاره و 550 هزار تن پاییزه برداشت کرده است.

محمدرضا ابراهیمی افزود: در حالی که پنج استان سیب‌زمینی بهاره برداشت می‌کنند، اما 13 استان سیب‌زمینی پاییزه را به‌صورت گسترده تولید می‌کنند و هم‌اکنون نه‌تنها کمبودی در تولید نداریم، بلکه مازاد بر نیاز کشور داریم، اما واسطه‌ها آن را خریداری و مدیریت می‌کنند و قیمت آن سر به فلک کشیده است

وی خاطرنشان کرد: دلال‌ها به جهت سود بیشتر و کنترل بازار سیب‌زمینی انبارشده را به بازار عرضه نمی‌کنند که ضروری است دستگاه‌های تنظیم بازار و کنترل انبارها وارد و آنها را از سوءاستفاده بیشتر بازدارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه برداشت سیب‌زمینی پاییزه همدان به اتمام رسیده است، ادامه داد: قیمت سیب‌زمینی در سر مزرعه از یک‌هزار و 350 تا یک‌هزار و 600 تومان در نوسان بود و کشاورزان سال جاری سود قابل توجهی از تولید این محصول به‌دست آوردند.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه تعرفه 120 درصدی، صادرات سیب‌زمینی را متوقف کرده است، تصریح کرد: هم‌اکنون با توجه به قیمت بالای این محصول در داخل، صادرات آن در سال جاری نسبت به سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی با اطمینان به اینکه اصلاً کمبود سیب‌زمینی نداریم، یادآور شد: اگر دستگاه‌های نظارتی بازار به واسطه‌ها فشار آورد و این محصول که به‌طور گسترده ذخیره شده، وارد بازار کنند، قطعاً سیب‌زمینی ارزان می‌شود.

کد خبر 25916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =