با تغییرات نرخ ارز و عدم صرفه واردات کالاهای لوکس به دلیل سیاست جدید دولت مبنی بر استفاده از ارز آزاد، مدتی است که خبری از حضور میوه های عجیب و غریب و لوکس در بازار نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، تا پیش از آنکه دولت اختصاص ارز مبادلاتی به گروه دهم کالایی را ممنوع اعلام نکرده بود، بازار میوه پر از میوه های لوکس و رنگارنگی بود که شاید نام برخی از آنها را کمتر کسی در ایران شنیده بود. میوه هایی با ظاهر عجیب و غریب و طعم هایی گاه ناآشنا به ذائقه ایرانیها از جمله منگوستین، دراگون فروت، چریمویا حتی برخی سیب های سبز وارداتی، انگور شیلی و از این جمله میوه هایی که گفتن نام آنها نیز چندان آسان نیست.

در واقع نوسانات نرخ ارز نبود که بساط میوه های لوکس را در بازار برچید؛ بلکه به نظر می رسد که کاهش قدرت خرید مردم است که دیگری جاذبه ای را برای واردکنندگان میوه های لوکس برای واردات این محصولات باقی نمی گذارد، بنابراین این میوه ها دیگر مشتری در بازار ندارد.

اکنون که حتی دولت واردات اولویت ده را آزاد کرده است و به آن ارز آزاد اختصاص می دهد، دیگر واردکنندگان استقبالی از واردات میوه های لوکس نشان نمی دهند و این میوه ها کمتر در بازار دیده می شود، مگر اینکه در مغازه های لوکسی که مشتریان خاص خود را دارد که خرید به هر قیمتی برای آنها چندان تفاوتی نداشته باشد.

در مقابل، امسال به نظر می رسد که بازار میوه های داخلی نیز با کیفیت تر از سال های گذشته است و اگرچه قیمت ممکن است نسبت به سال های قبل بالا باشد، اما به هرحال کیفیت اگر قابل قبول نباشد، اما نسبت به سال های قبل بهبود یافته است.

در عین حال همچنان اختلاف قیمت در میادین میوه و تره بار و مغازه های میوه فروشی سطح شهر بالا است و این اختلاف قیمت در انواع میوه به 1000 تومان در هر کیلو هم می رسد. اما به هرحال کیفیت میوه در میادین میوه و تره بار نیز در حد قابل قبولی است و مردم هم به این کیفیت اقبال نشان داده اند.

قیمت انواع میوه در بازار

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم نارنگی در میادین میوه و تره بار 1600 تومان و در مغازه های سطح شهر تا 2200 تومان، قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال در میادین میوه و تره بار 1400 تومان است که در مغازه ها تا 3200 تومان هر به فروش می رسد.

همچنین قیمت هر کیلوگرم انار 1800 تومان در میادین میوه و تره بار است که در مغازه های سطح شهر تا 2500 تومان نیز عرضه می شود، ضمن اینکه قیمت هر کیلوگرم موز در میادین میوه و تره بار 2900 تومان است که در مغاز های سطح شهر گاه به 3500 تومان هم می رسد.

قیمت هر کیلوگرم لیموشیرین در میادین میوه و تره بار 1650 تومان و در مغازه ها 2000 تومان، قیمت سیب قرمز در میادین میوه و تره بار 2300 تومان و در مغازه ها 3800 تومان هم عرضه می شود و قیمت هر کیلوگرم سیب زرد نیز در میادین میوه و تره بار 2300 تومان است که در مغازه های سطح شهر گاه به 3000 تومان هم می رسد.

این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم خیار و گریپ فروت نیز به ترتیب در میادین میوه و تره بار 2300 تومان و 1300 تومان است که گاه قیمت خیار در مغازه های سطح شهر به 2800 تومان نیز می رسد.

 

کد خبر 25992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =