حوزه بازرگانی در رسانه ها طی هفته گذشته بیشتر حول موضوع تعیین قیمت شیر، کناره گیری نهاوندیان، گزارش ۱۰۰روزه اقتصادی دولت و وضعیت تخصیص نهاده ‌های دامی حرکت کرد و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از ماجرای استیضاح وزیر صنعت گفت.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخبار حوزه بازرگانی در هفته‌ای گه گذشت بیشتر حول موضوعات، قیمت شیر، اجرای قانون انتراع،  وضعیت تأمین نهاده‌های دامی و قیمت مرغ در بازار و ایام شب عید و همچنین خبر درخواست کناره گیری رئیس اتاق بازرگانی به دلیل پذیرش مسئولیت ریاست دفتر رئیس جمهور، بود.

*درخواست کناره‌گیری نهاوندیان از ریاست اتاق بازرگانی

بر اساس این گزارش، یکشنیه هفته جاری بیست و هشتمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی با حضور محمد نهاونیان کار خودر را شروع کرد و وی با درخواست کناره گیری از ریاست اتاق بازرگانی ایران به شایعات موجود نسبت به ماندن یا نماندنش پایان داد. البته این موضوع به گفته نهاوندیان مسئله ای است که باید رو‌سای اتاق های بازرگانی و هیئت نمایندگان با کناره گیری وی موافقت کنند.

گفتنی است نهاوندیان در این جلسه اعلام کرد که در صورت موافقت، جلسه آینده هیئت نمایندگان به انتخاب فرد جدید به عنوان جایگزین وی تصمیم گیری کند.

*کمک مردم برای تخصیص یارانه به افراد نیازمند

گفتنی است، این تنها موضوعی نبود که نهاوندیان در هیئت نمایندگان اتا ق بازرگانی ایران مطرح کرده، بلکه وی از مردم خواست که در مورد اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه ها و تخصیص این یارانه به افرادی که نیازمند حمایت هستند، کمک کنند زیرا تنها مردم هستند که می توانند به صورت داوطلبانه در این راستا به دولت کمک کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین تأکید کرد که اصل قانون هدفمندی یارانه‌ها درست بود ولی روش اجرای آن در برخی مراحل غلط بود و این موجب شد در روند اجرا مشکلاتی رخ دهد تا مواردی که در قانون برای اجرای در نظر گرفته شده بود به درجه کامیابی خوبی دست پیدا نکند.

* ارائه گزارش 100روزه دولت در هفته آینده

محمد نهاوندیان به عنوان سومین خبر در جلسه هیئت نمایندگان از ارائه گزارش 100روزه دولت در هفته اول آذر ماه خبر داد و گفت: در گزارش عملکرد 100 روزه دولت به مردم، قرار است تصویری از وضعیت کشور و دولت در سه بخش، شرایط تحویل مسئولیت، عملکرد مجموعه قوه مجریه طی 100 روز و افق آینده و برنامه‌هایی که در دستور کار دولت قرار دارد، به مردم ارائه شود.

*آبان مهلت وزیر صنعت برای اجرای طرح انتزاع تمام می‌شود

یکی از اخبار مرتبط در حوزه کشاورزی و بازرگانی مسئله اجرای طرح انتزاع است زیرا بر اساس این قانون باید تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد محول شود بنابراین عباس رجایی رئیس کمیسوین کشاورزی مجلس اعلام کرد که پایان ابان ماه مهلت یک ماهه به وزیر صنعت برای اجرای این قانون به پایان می‌رسد و در صورتی که تصمیم مشخصی برای اجرای آن اتخاذ نکرده باشند کمیسیون نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

وی یکی از واکنش ها را استیضاح وزیر صنعت دانست و گفت: معتقدیم وزیری که تابع قانون نباشد وزارت را غصب کرده زیرا باید وظایفی که یک وزارتخانه انجام دهد را محقق کند و ما به عنوان کمیسیون کشاورزی  یکی از کسانی خواهیم بود که استیضاح وزیر صنعت را پیگیری می‌کنیم. زیرا این وزارت خانه باید به قانون تمکین کند.

*شیر در بلاتکلیفی

بر اساس این گزارش، موضوع وضعیت قیمت برخی کالاها پس از حذف ارز مرجع با نوسان و شایعات فراوانی روبه رو بود و شیر نیز از این قاعده مستثنی نیست، بر همین اساس طی هفته جاری خبر دستور رئیس جمهور مبنی بر لغو آزاد سازی شیر منتشر شد. اما این موضوع وقتی از سوی مسئولان پرسیده شد خبر و اطلاع دقیقی نسبت به این موضوع ارائه نکردند و  مشخص نیست این موضوع به کجا خواهد رسید.

همچنین یکی از مسائل دیگری که برای وضعیت شیر در هفته جاری مطرح شد جلسه دامداران با وزیر صنعت بود که سلطانی رئیس اتحادیه دامداران گفت: در این جلسه مقرر شد برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر اعلام کردیم، مابه‌التفاوت نرخ فعلی شیر که از دامداران خریداری می‌شود، با قیمت تمام شده در قالب نهاده ارزان پرداخت شود.

بر این اساس، پیشنهاد شد دولت مابه‌التفاوت این قیمت را برای توزیع 4.5 میلیون تن شیر تا پایان سال محاسبه و به دامداران در قالب نهاده ارزان تحویل دهد و از این طریق از افزایش قیمت شیر جلوگیری شود.

اما رضا باکری دبیر انجمن تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی از این جلسه که با وزیر صنعت برگزار شده بود اطلاعی نداشت و از عدم تغییر وضعیت برای قیمت شیر خبر داد.

*مشکلی در تأمین نهاده و قیمت مرغ نیست

بر اساس این گزارش، حسن رکنی معاون تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور از تأمین نهاده به اندازه کافی خبر داده بود و تأکید کرد که انبار‌های داخل ذخیره مناسبی داشته و همچنین مقادیر قابل توجهی نیز در بنادر وجود دارد بر همین اساس نباید نسبت به نهاده‌ها نگرانی وجود داشته باشد البته وی معتقد است با توجه به وضعیت مناسب  نهاده‌، نباید نسبت به قیمت مرغ نگران بود.

کد خبر 26040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =