آبلیموی بسته‌بندی‌شده یکی از فرآورده‌هایی است که در صورتی که اصالت استاندارد آن طی ماه‌های آینده مورد تجدید نظر قرار نگیرد، به مردم توصیه می‌شود که از مصرف آن خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از دومین کنگره ملی پژوهشگران ایمنی غذا که در  انستیتو تغذیه کشور برگزار شد، معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: در برنامه پنجم توسعه، تکلیف سنگینی برای ایمنی غذا بر عهده دستگاه‌های مختلف گذاشته شده است، اما نکته قابل توجه در این برنامه، عقب‌افتادگی آن طی سال‌های گذشته بوده و توجه لازم به آن نشده است.

بهادر کاظمی افزود: در برنامه پنجم توسعه تأکید شده است 25 درصد محصولات غذایی باید در حد مجاز آلاینده‌ها و کود و سموم شیمیایی و ارگانیک باشد که با وجود اینکه پنج سال از این برنامه گذشته است، هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تفاهمنامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده که از این طریق کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، مزارع را شناسایی و به کشاورزان آموزش‌های لازم برای استفاده از حد مجاز آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی داده شود.

معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد مناطقی در شمال کشور وجود دارد که با وجود داشتن شرایط مناسب برای کشت و کار، برای ویلاسازی مورد استفاده قرار گرفته، اما مکان‌هایی که از آلوده‌ترین نقاط جهان از لحاظ میزان فلزات سنگین است، کشاورزی در آنها انجام می‌شود.

کاظمی در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی تصریح کرد: در صورتی که تولیدکنندگان آبلیمو تا دو ماه دیگر شاخص‌های اصالت را ارائه ندهند، به مصرف‌کنندگان اعلام می‌شود که از مصرف آبلیموهای بسته‌بندی‌شده خودداری کنند.

کد خبر 26134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =