کاهش تولید پسته و زعفران مهم‌ترین اقلام صادراتی کشاورزی، کشور را تهدید می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در حالی که ایران تولید پسته 300 هزار تنی را نیز در کارنامه دارد، در چند سال اخیر با دلایلی نظیر تغییرات آب و هوا، خشکسالی و کم‌آبی با کاهش تولید پسته روبه‌رو شده است.

محمدرضا امیری کهنوج افزود: کاهش تولید پسته تا مرز 150 هزار تن برای سال جاری در حالی است که زمینه قدرت گرفتن کشور رقیب در بازارهای بین‌المللی فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد شرایط پسته وارد مرحله خطرناکی شده و برای حفظ مزیت اقتصادی کشور در بخش کشاورزی باید پسته با تشکیل کمیته‌های حمایتی در دولت و مجلس از بحران خارج شود.

امیری کهنوج ادامه داد: محصولی که با ارزآوری بسیار شناخته شده، باید دلایل کاهش تولید آن شناسایی و کنترل آفات و بیماری‌ها و مدیریت توزیع آب، وضعیت پسته را از حالت هشدار خارج کند.

زعفران، پژوهشگاه تخصصی می‌خواهد

نماینده مردم کهنوج در جنوب کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زعفران همچنین از مهم‌ترین محصولات ارزآور کشور است که به‌شدت با مکانیزم‌های مختلف تهدید می‌شود.

وی یادآور شد: خارج شدن پیازهای زعفران از خاک خراسان جنوبی و انتقال آن به افغانستان، تمرکز دانشمندان چینین برای افزایش راندمان تولید و همچنین کشت سنتی زعفران و استفاده از سموم ازجمله تهدیدات زعفران کشور است.

امیری کهنوج تأکید کرد: هرچند برنامه جامع زعفران هنوز به نتیجه نرسیده است و در صورت اجرای این برنامه، تولید و صادرات این محصول ساماندهی می‌شد، اما به‌نظر می‌رسد راه‌اندازی پژوهشگاه تخصصی زعفران به‌عنوان یک ضرورت بخش کشاورزی باید در اولویت وزارت جهاد کشاورزی به‌ویژه سازمان تحقیقات قرار گیرد.

کد خبر 26239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =