ایران یکی از 10 کشور برتر تولیدکننده چای در جهان است که محصولش بدون مصرف هیچ گونه سم و اسانس‌های شیمیایی تولید می‌شود اما به دلیل نبود فرهنگ‌ مناسب، مصرف چای ایرانی در کشور نهادینه نشده و مردم از چای‌های خارجی با اسانس‌های شیمیایی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه گیلان، مجید فرد صفاری - معاون بازرگانی سازمان چای کشور- اظهار کرد: چای از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های بشر است که ابتدا در چین، هند و ژاپن کشت می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت و از قرن ۱۵ به کشورهایی اروپایی، آمریکایی و ایران راه یافت.

چای ایرانی 113 ساله شد

وی افزود: شروع کشت این محصول در ایران در سال ۱۲۷۹هجری شمسی بود که توسط محمد میرزا معروف به کاشف‌السلطنه بذر چای وارد ایران شد و در مناطق لاهیجان و کلارآباد که شرایط مساعد داشتند، کشت شد.

صفاری گفت: در ابتدا با اقبال مناسبی از سوی مردم مواجه نشد اما امروزه چای، مصرف قهوه را گرفته و کشت آن بیش از ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون بازرگانی سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: ۶۰ هزار خانوار کشاورز به کشت چای مشغول هستند که بیش از ۵۰۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم با این شغل ارتباط دارند.

وی تصریح کرد: از بین نوشیدنی‌های متداول دنیا چای از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است و از پرمصرف‌ترین نوشیدنی جهان محسوب می‌شود که نقش اثرگذاری در تامین آب بدن ایفا می‌کند.

ایران جزو 10 کشور برتر تولیدکننده چای

معاون بازرگانی سازمان چای کشور با اشاره به اینکه ایران جزو ۱۰ کشور برتر تولیدکننده و یکی از پرمصرف کننده‌ترین چای جهان است، گفت: استفاده از چای طبیعی می‌تواند به دلیل وجود مواد ارزنده، خاصیت ضد سرطان ریه و دندان، کاهش سکته مغزی و آرام بخش اعصاب و روان داشته باشد که چای ایرانی از تمام این ویژگی‌ها برخوردار است.

صفاری گفت: چای ایرانی به دلیل استفاده نکردن از هرگونه سم، از جایگاه ویژه‌ای در امر سلامت و امنیت غذایی برخوردار است اما به دلیل نبود فرهنگ‌ مناسب، مصرف چای ایرانی در کشور نهادینه نشده است.

وی اضافه کرد: یک چهارم نیاز چای کشور در داخل تولید می‌شود اما هنوز شرایط فروش قابل قبول در جامعه مهیا نشده است.

فرد صفاری افزود: از ۱۱۰هزارتن چای مورد نیاز کشور ۲۵ هزار تن در کشور تولید می‌شود.

معاون سازمان چای تصریح کرد: گرچه نیاز است بخشی از چای مصرفی مورد نیاز کشور وارد شود اما انتظار داریم چای مورد نیاز در چارچوب مشخص، با کنترل لازم و کیفیت مناسب وارد کشور شود.

چای یکسال پس از تولید قابل استفاده نیست

وی با تاکید براینکه چای‌های خارجی که تولید آن بالای یک سال باشد باید از سبد مصرف خانوار ایرانی خارج شود، گفت: براساس مصوبه دولت این گونه چای قابلیت مصرف انسانی ندارد و باید از بازار جمع آوری شود.

این مسئول با اشاره به اینکه درآمد چایکاران متناسب با تلاش و زحمات آنها نیست، گفت: چایکاران از محل فروش برگ سبز خود نتوانستند درآمد اولیه را کسب کنند اما در تلاش هستیم با افزایش قیمت برگ سبز به تولید بیشتر و بهینه این محصول کمک کنیم.

صفاری متذکر شد: اگر رویکرد را از خرید تضمینی خارج شود و به سمت خرید آزاد پیش رویم آن وقت می‌توان انتظار داشت هم چایکاران پول بیشتری دریافت کنند و هم تولیدکننده با مشاهده منابع اولیه مناسب تولید بهتر و باکیفیتی داشته باشد. ضمن اینکه افزایش کیفیت سبب می‌شود مصرف چای داخلی در جامعه افزایش یابد.

وی گفت: زمانی که کشاورزان، تولیدکنندگان و بازرگانان در کنار هم با اتحاد کار کنند این صنعت به جایگاه اصلی خود دست خواهد یافت و در حال حاضر، مهم ترین دغدغه موجود بحث بیمه فراگیر چایکاران است که امیدواریم به زودی این اتفاق بیفتد.

صفاری خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی درست فاکتورهای مفید چای ایرانی را به مردم بشناسانیم و برای دسترسی آسان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهیم که برگزاری این فستیوال‌ها می‌تواند این امکان را به تولیدکننده دهد تا محصول خود را به طور مستقیم عرضه کند و مصرف‌کننده نیز بدون واسطه محصول استاندارد را خریداری کنند.

کد خبر 26240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =