هفته‌ای که گذشت برای حوزه بازرگانی و کشاورزی اخبار متعددی داشت که در کنار انتخاب جانشین نهاوندیان در اتاق ایران، لغو پیمان‌سپاری ارزی، میزان دقیق تولید گندم و همچنین موضوع همیشگی کشاورزان یعنی تأمین نهاده دام از جمله این خبرها بود.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حوزه بازرگانی و کشاورزی در هفته‌ای که گذشته بیشتر به دنبال انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران بود که بعد از یک جلسه 2 ساعته نهایتا غلامحسین شافعی که پیش از این نیز نائب رئیس اتاق ایران بود، جایگزین نهاوندیان شد.

شاید یکی از مهمترین اخباری که در هفته جاری رخ داد و بخش خصوصی و دولتی در انتظار تعیین تکلیف آن بودند، انتخاب رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران بود. انتخاب رئیس جدید در یک جلسه فوق‌العاده هیئت نمایندگان اتاق انجام شد و پس از اینکه محمد نهاوندیان دلایلی کناره گیری خود را تشریح کرد، دو کاندیدا که مسعود خوانساری و غلامحسین شافی بودند، برنامه‌های خود را اراده کردند.
در نهایت نیز پس از دوساعت غلامحسین شافعی به عنوان رئیس جدید اتاق با 178 رأی انتخاب شد و در پایان جلسه نیز محمد نهاوندیان از انجام انتخابات سالم در اتاق ایران تشکر کرد.

یکی از بحث‌هایی که هر روز در رسانه‌ها در مورد آن خبر‌های متفاوتی منتشر می‌شود، موضوع تأمین نهاده های دامی و قیمت آن است.

*افزایش قیمت ذرت و سویا توسط پشتیبانی امور دام

سید حسین صنیع خانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرکز از افزایش قیمت نهاده توسط شرکت پشتیبانی امور دام در ماه گذشته خبر داد و گفت: مرغداران نسبت به این موضوع معترض هستند زیرا پول کامل نهاده مورد نیاز خود را در شهریور ماه با قیمت ذرت 700 و سویای 1050 تومان پرداخت کرده بودند اما در حال حاضر باید مابه‌تفاوت پرداخت کنند.

وی معتقد است، مرغداران پول نهاده مورد نیاز را کامل پرداخت کرده‌اند ولی پشتیبانی به صورت کامل این نهاده‌ها را تحویل نداده و حال که در آبان ماه قیمت‌ها را افزایش داده، برای تحویل نهاده باقیمانده از مرغداران مابه‌تفاوت می‌خواهد.

به گفته صنیع خانی،پشتیبانی امور دام قیمت ذرت را به 860 و سویا را به 1650 تومان در ابان ماه افزایش داده است.    

*فروش انار شب یلدا حداکثر10درصد گران‌تر

اما یکی از اخبار هفته جاری موضوع هندوانه و و انار شب یلدا بود که همیشه در استانه این روز قیمت میوه ها به خصوص میوه‌های خاص این شب سر فلک کشیده و مغازه داران بی تفاوت نسبت به قیمتهای مصوب نرخ‌هایی تعیین می‌کنند و مردم نیز مجبورند به هر قیمتی خریداری کنند.

مصطفی دارایی طی هفته جاری از ورود هنوانه نو به بازار تا پاپاین هفته خبر داد و گفت: قیمت هندوانه‌های برداشت قدیم 250 تومان است ولی بار نو به حدود 800 تومان خواهد رسید. البته این رقم برای میدان بزرگ است و در مغازه‌ها 1500 تومان فروخته می شود.

بر اساس این گزارش، انار میوه محبوب زمستان به گفته رئیس اتحادیه بارفروشان از 2000 تا 3500 تومان فروخته می‌شود که در استانه شب یلدا تقریبا حدود 10 درصد گران‌تر خواهد شد.
وی معتقد است، میزات تولید پرتقال نیز در مقایسه با سال گذشه دو برابر شده  و به همین دلیل قیمت آن حدود 25 درصد زیر قیمت به فروش می رسد.بنابراین کمبودی در مورد تولید میوه وجود ندارد.

* دو خبر مهم نهاوندیان در حاشیه آخرین حضور در اتاق ایران

محمد نهاوندیان از زمانی که به عنوان رئیس دفتر رئیس جمهور انتخاب شد، در هر برنامه‌ای که حضور داشته باشد قطعا با خبرهای مهمی رو به‌رو می شود و در آخرین جلسه‌ای که نهاوندیان در اتاق ایران حضور داشت نیز اخبار مهمی برای مردم و جامعه داشت.

وی در مورد دو سبد کالایی که قرار است در بهمن و اسفند بین اقشار کم درآمد توزیع شود، گفت: در دریافت این سبد افراد با درآمد ثابت و پایین در اولیوت هستند زیرا نمی‌توانند خود را با شرایط تورمی تطبیق دهند.
همچنین در مورد ویژگی بودجه سال 93 نیز تأکید کرد که ویژگی مهم این بودجه واقعه‌بینانه بودن آن است. البته به نظر می‌رسد در این بودجه سعی شده به پروژه‌های عمرانی و استفاده از فاینانس توجه ویژه شود.

*لغو پیمان سپاری ارز در ستاد تدابیر ویژه

اما پس از انتخاب رئیس جدید اتاق، در دوشنبه جاری نخستین جلسه شورای گفتگو با حضور رئیس جدید شروع شد و طی این جلسه اخبار مهمی از رئیس کل بانک مرکزی و غلامحسین شافعی منتشر شد.

در این جلسه خبر مهم رئیس کل برای حوزه بازرگانی به خصوص صادر کنندگان لغو پیمان سپاری ارزی بود.به  گفته سیف، ستاد تدابیر ویژه تصمیم گرفته بود تعهدات صادرکنندگان (پیمان سپاری ارزی) منتفی و صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف شوند البته در گذشته این بخشنامه ابلاغ شد ولی تأملاتی در اجرا بود که در حال حاضر قرار است به زودی مصوبه ستاد تدابیر ویژه برای اجرا ابلاغ شود.

*آخرین اخبار تشکلی اتاق مشترک ایران و آمریکا و لغو پیمان سپاری ارزی

در ادامه جلسه نیز غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران گفت: در جلسات گذشته شورا براساس مصوبه 35 ماده‌ای دولت برای اقتصاد به دبیرخانه شورای گفت‌وگو ماموریت داده شد که در مورد نحوه اجرای این مصوبه بررسی لازم را انجام دهد و مشکلات پیش‌ روی اجرا را به شورای اعلام کند. یکی از این موارد مهم مربوط به گشایش اعتبار 30 درصد بود که در نهایت در شورای گفتگو قرار شد کمیته‌ای به ریاست شورا پیگیری موارد بانکی این مصوبه دولت را انجام دهد.

اما یکی دیگر از اخبار مهمی که توسط رئیس جدید اتاق ایران مطرح شد موضوع اتاق مشترک ایران و آمریکا بود کهوی اعلام کرد این موضوع مطرح است ولی قطعا حاکمیت نسبت به این مسئلهف موضع دارد و باید پس از بررسی، اقدام معقولی در این زمینه انجام شود. همچین به گفته وی هیچ رایزنی و مذاکره‌ای با وزارت خارجه انجام نشده است.

*تولید گندم 14میلیون تن نیست

یکی از موضوعاتی که ارقام متفاوتی در مورد آن اعلام می شود موضوع تولید گندم در سال 92 است زیرا ارقام متفاوتی در این مورد مطرح شده که مدیر کل دفتر غلات و نباتات وزارت جهاد به این نکته تأکید کرد که اینکه برخی از تولید 14 میلیون تنی گندم صحبت می‌کنند صحت نداشه و ارقام متناقضی اعلام می شود و در حال حاضر بررسی لازم در مورد این رقم در حال انجام است تا حجم نهایی آن اعلام شود.

البته وی در مورد افزایش نان با توجه به نرخ خرید تضمینی در سال آینده، گفت: همه چیز بستگی به سیاست یارانه‌ای دولت در بودجه سال اینده دارد بنابراین باید ابتدا دید چه چیزی در بودجه دیده شده است.

کد خبر 26261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =