درج قیمت‌های تضمینی در بورس کالا به نفع دولت و کشاورزان است زیرا تاکنون دولت برای خریدهای تضمینی وقت و نیروی زیادی صرف کرده و مواردی چون قیمت گذاری مناسب و منطقی محصولات، هزینه‌های بالای ترابری و کیفیت پایین کالاها از مشکلات اساسی خریدهای تضمینی بوده است.

حسینی پور - مدیرکالایی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی - در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون بهره‌وری کشاورزی تصویب و ابلاغ شده و به نظر می رسد از ابتدای سال 93 قیمت تضمینی چند محصول روی تابلوی بورس کالا درج می شود تا پس از آزمایش چند محصول، سایر کالاهای کشاورزی نیز با قیمت تضمینی در بورس مورد معامله قرار گیرند.

حسینی پور با اشاره به اینکه اجرای ماده 33 قانون بهره وری کشاورزی، معاملات بورس کالا را متحول می کند، اظهار کرد: بر اساس این قانون، وزارت جهاد کشاورزی باید حداکثر تا پانزدهم شهریور ماه هر سال متناسب با شرایط تولید، نوع محصول و وضعیت بازار، قیمت تضمینی سال آینده محصولات کشاورزی و دامی که قابل معامله در بورس کالا است را برای تصویب به هیات وزیران پیشنهاد کند.

وی افزود: همچنین وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری بورس کالا تا پایان اردیبهشت ماه هر سال برای تهیه فهرست محصولات کشاورزی قابل معامله در بورس کالا اقدام کند.

وی با بیان اینکه این قانون مورد حمایت کشاورزان قرار خواهد گرفت، افزود: با درج قیمت های تضمینی بر تابلوی بورس کالا بسیاری از مشکلات کنونی به پایان می رسد، به طوریکه دولت دیگر کل مبلغ یک محصول را به کشاورز نمی دهد بلکه فقط مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس با قیمت تضمینی رسمی را به کشاورز پرداخت می کند. از طرفی کالای بی کیفیت روی تابلوی بورس نمی رود و از این رو، کشاورزان اقدام به فروش محصول باکیفیت و با مناسب ترین قیمت از طریق بورس می کنند.

مدیرکالایی شرکت کارگزاری بانک کشاورزی گفت: دولت می تواند از طریق شفافیت معاملات بورس به راحتی بازار محصولات کشاورزی را کنترل و تنظیم کند تا شاهد نوسان غیر واقعی برخی محصولات نباشیم.

وی در پایان اظهار کرد: تمامی این اقدامات به همتی جدی در بین مسوولان دولتی نیاز دارد که امیدواریم وزیر جهاد کشاورزی همانند گذشته با حمایت ویژه از بورس کشاورزی، مقدمات رونق معاملات شفاف بورس و بهره برداری بیشتر از مزیت های بخش کشاورزی کشور را فراهم کند.

شایان ذکر است بورس کالا از ابتدای امسال تلاش بی وقفه ای را برای توسعه معاملات محصولات کشاورزی آغاز کرده و با تعامل با وزارتخانه‌ها، ارگان ها و فعالان بخش کشاورزی در حال حاضر راه اندازی معاملات آتی زیره و همچنین آخرین گام ها برای اجرای ماده 33 قانون بهره‌وری کشاورزی در این بورس در حال انجام است.

کد خبر 26324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =