مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ردیف های اعتبارات بخش کشاورزی در لایحه پیشنهادی بودجه سال 93 خبر داد.

حسن قاسمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا یکی از ویژگی های لایحه بودجه سال 93 را در افزایش ردیف های اعتباری این بخش دانست و افزود: در حال حاضر ردیف جدیدی برای بیمه کشاورزی به مبلغ 1500 میلیارد ریال بابت پرداخت سهم دولت و پوشش بیمه محصولات کشاورزی در بودجه سال آینده لحاظ شده است.

وی اظهار داشت: در این راستا دولت می تواند مابه التفاوت بیمه و خسارت وارد شده را به صورت جداگانه از محل بند (ش)ماده 29 برنامه پنجم توسعه به این رقم اضافه کند، بنابراین دولت برحسب موضوع می تواند این رقم را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: همچنین پیشنهاد شده ردیف جدیدی برای ساماندهی تولید، فرآوری، تجارت و خرید تضمینی برگ سبز چای به مبلغ 1000 میلیارد ریال از محل اخذ عوارض واردات چای در بودجه قرار گیرد که با این رقم مسائل و مشکلات خرید تضمینی برگ سبز چای برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: به طور حتم برای اجرای طرح های عمرانی و زیربنایی بخش کشاورزی سالانه حداقل 70 هزار میلیارد ریال نیاز است که در لایحه پیشنهادی بودجه سال 93 این رقم 11 هزار و 460 میلیارد ریال برای پروژه های عمرانی و زیربنایی و 64 هزار و 880 میلیارد ریال برای هزینه های جاری این بخش در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که در بودجه سال 92 بخش کشاورزی، مبلغ 19 هزار میلیارد ریال برای اعتبارات عمرانی و مبلغ 57 هزار و 290 میلیارد ریال برای هزینه های جاری مصوب شده بود.

این مقام مسئول یکی از جهت گیری های اصلی لایحه بودجه سال 93 وزارت جهاد کشاورزی را تنوع بخشی در محل تامین اعتبارات برشمرد و تصریح کرد: در بودجه 93، قرار است بخش کشاورزی به طور صرف به ردیف های معمول و متداول اتکاء نکند.

وی اضافه کرد: مهمترین روش تامین اعتبارات از محل منابع خارجی (فاینانس) است که برای اجرای طرح های زیربنایی آب و خاک در نظر گرفته شده است و بنابراین در لایحه بودجه مقدمات و ظرفیت های قانونی فراهم شده تا بتوانیم از این امکان برای سال آینده بهره مند شویم.

وی ادامه داد: در این روش بخش عمده اعتبارات عمرانی سال 93 بخش کشاورزی در بخش زیربنایی آب و خاک و کشاورزی از این محل تامین می شود.

قاسمی تاکید کرد: این در حالیست که اجرای طرح های عمرانی بخش کشاورزی به 70 هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد بنابرسقف تعیین شده بودجه بخش کشاورزی مبلغ پیشنهادی برای اجرای بخش زیربنایی آب، خاک کشاورزی کافی نیست و باید کمبود این منابع از محل های دیگری نظیر منابع خارجی (فاینانس) و اعتبارات صندوق توسعه ملی، تامین شود.

وی درخصوص بودجه تملک دارایی ملی وزارت جهاد کشاورزی درلایحه بودجه سال 93، گفت: این لایحه در قالب 7 فصل، 31 برنامه و 118 طرح پیش بینی شده که 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و قرار است این کاهش با استفاده از روش های تامین مالی فاینانس و بکارگیری از امکانات قانونی فراهم شود.

قاسمی افزود: در بند (د) تبصره 5 لایحه بودجه 93، براساس ظرفیت های موجود این امکان فراهم شده تا وزارت جهاد کشاورزی از ساز و کارهای قانونی استفاده کند و 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی را برای اجرای طرح های بخش آب، کشاورزی و منابع طبیعی فراهم کند.

وی اظهار داشت: طبق بند(ل) تبصره2 لایحه بودجه، دولت می تواند اعتبار لازم برای تجهیز چاه های کشاورزی به سیستم برق را توسط وزارت نفت تامین و برای اجرا در اختیار وزارت نیرو قرار دهد.

براساس این تبصره وزارت نیرو موظف است حداقل 20 درصد چاه های کشاورزی را به سیستم برق مجهز کند.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: به استناد بند(ج) تبصره 3 لایحه بودجه، مبلغ 3 هزارو 140 میلیارد ریال جهت حمایت از توسعه سرمایه گذاری در صندوق حمایت از بخش کشاورزی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی از محل واگذاری سهام شرکت های دولتی منابعی فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین طبق بند (د) تبصره 5 نیز پیشنهاد شده تا 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی که ریالی بود برای بخش کشاورزی اختصاص یابد این در حالیست که مبلغ ریالی برای تمام بخش ها فراهم نمی شود.

وی اضافه کرد: در بند (الف) تبصره 11 نیز دولت می تواند بابت اجرای طرح های شبکه آبیاری، زهکشی و طرح های آب و خاک کمک بلاعوض ارایه دهد و در آئین نامه اجرایی سهم آن مشخص خواهد شد.

قاسمی افزود: طبق بند (ب) تبصره 11 نیز در اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی نیز تسهیلات لازم برای خرید تضمینی گندم 70 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که برای خرید تضمینی گندم در اختیار شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت های تعاونی روستایی قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول درخصوص اعتبار هزینه های جاری بخش کشاورزی گفت: طی سالهای اخیر سقفی را برای بودجه های عمرانی، تملک دارایی و هزینه ای تعیین شد.

به گفته وی، براساس آن مبلغ 6 هزار و 488 میلیارد ریال اعتبارات هزینه ای وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های تابعه آن پیشنهاد شده که نسبت به سال گذشته 13.2 درصد رشد خواهد داشت.

وی اضافه کرد: از محل ردیف های هزینه ای متفرقه نیز 16.2 میلیارد ریال اعتبار داریم که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

کد خبر 26361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =