برزیل در چند دهه گذشته با وفق دادن تولید سویا، شیر، گوشت و ذرت با شرایط گرمسیری، انقلابی در کشاورزی خود به وجود آورد و اکنون قصد دارد همین کار را برای تولید گندم انجام دهد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موریسیو لوپس - رییس شرکت تحقیقات کشاورزی برزیل - در این باره اظهار کرد: در حال حاضر در اطراف نواحی گرمسیری برزیلیا – پایتخت برزیل – گندمی تولید می‌شود که از کیفیت مشابه گندم آرژانتین، اروگوئه یا اروپا برخوردار است اما این امر مستلزم آبیاری فراوان است که هزینه بالایی دارد از این رو گندمی در دست تولید است که بدون آبیاری در مناطق گرمسیری رشد کند.

وی به خبرنگاران بین‌المللی گفت: این جدیدترین مرزی است که برزیل از آن عبور می‌کند و اگر موفق شود در تولید گندم خودکفا خواهد شد.

برزیل در حال حاضر 50 درصد از گندم مورد نیاز جمعیت 200 میلیون نفری خود را تولید می‌کند اما کمبود ذخایر جهانی به دلیل وقوع خشکسالی در کشورهای تولیدکننده، افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته و برزیل را تحت فشار قرار داده است.

این کشور سالانه 12 میلیون تن گندم مصرف اما تنها هفت میلیون تن تولید می‌کند و برای تامین نیاز از روسیه و آرژانتین وارد می‌کند.

با این همه آرژانتین به دلیل مشکلات برداشت، اواسط سال صادرات به برزیل را متوقف کرد از این رو کنفدراسیون ملی کشاورزی برزیل سرگرم همکاری با دولت بر روی طرح جدیدی برای افزایش تولید است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، برزیل در طول دهه‌های 1970 و 1980 یک واردکننده عمده مواد غذایی بود زیرا بخش بزرگی از این کشور در منطقه گرمسیری قرار دارد که خاک اسیدی آن مناسب تولید کشاورزی نبود اما این کشور در مواجهه با کمبود غذا، وادار شد مدل خاص خود را به کار گیرد و از سنگ‌های آهکی خرد شده استفاده کرد تا اسیدیته خاک را کاهش دهد و از فسفات برای بالا بردن مواد مغذی خاک استفاده کرد.

در مدت 40 سال خاک ضعیف حاصلخیز شد و بیشتر محصولات این کشور از جمله سویا اکنون در نواحی گرمسیری رشد می‌کنند.

برزیل دومین تولیدکننده بزرگ سویا در جهان بوده و ممکن است بزودی از آمریکا پیشی بگیرد و عنوان شماره یک را از آن خود کند.

همچنین برزیل از هند دام وارد کرده و آنها را با استفاده از علوفه وارد شده از آفریقا که برای آب و هوای برزیل مناسب است، تغذیه کرده تا به شرایط بومی این کشور عادت کنند. اکنون این کشور با 200 میلیون راس دام، بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت گاو است و همچنین سال گذشته چهارمین تولیدکننده بزرگ شیر در جهان شد.

کد خبر 26386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =