معاون مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: خوردن گوشت دام مبتلا به بیماری تب ۳ روزه ضرری برای انسان ندارد، شاید به دلیل استفاده برخی داروها عوارض ایجاد کند که پزشکان مستقر در کشتارگاه‌ها کنترل می‌کنند.


 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیماری تب 3 روزه از اردیبهشت امسال در برخی استان‌های کشور نظیر گلستان، مازندران، گیلان، قزوین، البرز و تهران شیوع پیدا کرد و خساراتی را به دامداران وارد ساخت.

این بیماری ویروسی است و شیر دام مبتلا 20 درصد کم می‌شود و تولید گوشت نیز پایین می‌آید.

این بیماری در صورت تشخیص و درمان به موقع تا یک هفته بهبود می‌یابد در غیر این صورت ضمن کاهش تولید شیر، احتمال دارد  دام دیگر تا پایان عمر شیر ندهد.

در خصوص این بیماری،‌ خسارات وارد شده و وضعیت کنترل با داراب عبدالهی معاون مبارزه با بیماری‌های واگیر دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت‌وگو کردیم.

وی گفت:"خوشبختانه این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و خوردن گوشت و شیر دام مبتلا برای انسان ضرری ندارد".

وی در خصوص بیماری تب سه روزه گفت:این بیماری تب گذرا در گاو و گاومیش ایجاد می‌کند و برای دام‌های سبک عارضه‌ای ندارد.

وی ادامه داد: دامهای مبتلا علائمی نظیر کاهش شیر، نوسان دمای بدن 40 تا 41.5 درجه و بعضی موقع کاهش بیش از اندازه دمای بدن، زمین‌گیری و لرزش اندام‌های خلفی دارند.

 *کاهش 20 درصدی تولید شیر در دامهای مبتلا

معاون مبارزه با بیماری‌های واگیر دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: چون این بیماری در دام‌های پر تولید شیوع پیدا می‌کند، خسارت اقتصادی و افت تولید بیشتر است، در دام‌های درگیر یک الی دو روز قبل از ابتلا افت تولید شیر آغاز می‌شود و در برخی به قطع کامل تولید شیر  می‌انجامد و بعد از بهبود نیز تولید شیر به سطح اولیه نمی‌رسد که عموماً 20 درصد با کاهش تولید شیر همراه است.

وی ادامه داد: میزان تولید گوشت در دام‌های مبتلا نیز کاهش می‌یابد و در گوساله‌های پرواری توصیه می‌شود سریعاً به گشتارگاه فرستاده شوند زیرا به دلیل زمین‌گیری و عدم تغذیه کامل، افت لاشه و وزن دام ایجاد می‌شود.

 *گوشت دامها در زمان درمان تب سه روزه عوارض دارد/حضور پزشکان در کشتارگاه‌ها

وی تاکید کرد: استفاده از شیر و گوشت حیوان مبتلا، عارضه‌ای برای انسان ندارد زیرا این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست اما احتمال دارد داروهای درمان عوارضی داشته باشد که پزشکان مستقر در کشتارگاه‌ها، لاشه‌های دام را کنترل می‌کنند.

دارابی در پاسخ به اینکه آیا امکان تشخیص دام‌های تحت درمان برای پزشکان مستقر وجود دارد، گفت: از نظر ظاهری و یا با آزمایشاتی که انجام می‌دهند لاشه تحت درمان قابل تشخیص است.

وی گفت: این بیماری سابقه شیوع در سال های 74 و 85 را در کشور داشت و امسال نیز احتمالاً به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی در کشور بروز کرده است.

عبدالهی گفت: حسن بیماری این است که دام‌ها بعد از ابتلا، مصونیت 3 ساله پیدا می‌کنند و در این مدت دوباره بیماری نمی‌شوند.

وی گفت: اکنون استان‌های گیلان، مازندران، قزوین، البرز و تهران عمده کانون این بیماری هستند اما به دلیل شرایط سردی هوا این بیماری به صورت نهفته در دام‌ها وجود دارد.

وی گفت: دوره کمون(نهان ماندن علائم بیماری)، 2 تا 4 روز است و در صورت تشخیص به موقع در مدت یک هفته درمان می‌شوند.تلفات در حالت عادی 1تا 3 درصد است اما تا 20 درصد موجب تولید گاوهای شیری می‌شود.

معاون مبارزه با بیماری‌های واگیر دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور درباره اقدامات کنترل این بیماری گفت: به محض اطلاع از بروز بیماری در کشور، واکسن از طریق شرکت‌های هماهنگ کننده وارد و به استان گلستان به عنوان اولین مکان بروز بیماری تحویل داده شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، طی نامه‌ای به سایر استان‌های کشور اطلاع‌رسانی و پیش‌آگاهی شد، کلاس‌های آموزشی انجام و سمپاشی برای کنترل ناقل بیماری انجام شد.

عبدالهی گفت: واکسن تب 3 روزه از ژاپن وارد می‌شود، 55 هزار دز به استان‌های گلستان، مازندران و تهران داده شد اما به علت بالا بودن شدت بیماری با شرکتی هماهنگ شده است تا نیاز واکسن این بیماری را تامین کنند.

*تامین سالانه 150 هزار ویال واکسن تب سه روزه در کشور

 در همین زمینه با تنها واردکننده واکسن تب سه روزه هم گفت‌وگو کردیم،

رضا مجری مدیرعامل شرکت وارد کننده واکسن تب 3 روزه گفت: قراردادی با اتحادیه سراسری دامداران تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور برای واردات واکسن تب 3 روزه طی 2 روز آینده به امضاء می‌رسد.

مجری گفت: 50 هزار ویال از این واکسن در حال توزیع، 90 هزار ویال در بهمن‌ماه و 20 هزار ویال خرداد وارد کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی و با توجه به نیاز کشور، به هر میزان لازم باشد واکسن وارد کشور خواهد شد.

وی گفت: واکسن تب 3 روزه از کشور ژاپن وارد می‌شود، یک سوم هزینه‌های قرارداد توسط اتحادیه سراسری دامداران و دو سوم نیز از طریق شرکت تأمین می‌شود.

کد خبر 26388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =