مسعود دانشمند

اصولا از ابتدا تقسیم بندی کالاها و اولویت بندی کالا از 1 به 10 کار اشتباهی بود.

زیرا کالاها طیف هستند و نمی توان آن ها را دسته بندی کرد. از طرف دیگر ابلاغ این قانون در دولت گذشته مخالف با بازرگانی آزاد و قوانین سازمان تجارت جهانی است. ابلاغ این قانون در دولت گذشته تنها سبب شد تا قاچاق کالا از مرزهای کشور چند برابر شود. هنگامی که کالایی به صورت قاچاق وارد کشور می شود این امکان را از دولت سلب می کند تا بتواند از این راه در آمد کسب کند. زیرا پر واضح است که برای دولت این امکان وجود ندارد تا کالاهای قاچاق عوارض دریافت کند. بر روی کالاهای قاچاق نظارتی وجود ندارد و این کالاها با هر کیفیتی وارد بازار داخل می شوند.

این قبیل کالاها توسط مصرف کننده هم گرانتر در بازار خریداری می شوند. بهتر بود دولت دهم به جای ایجاد ممنوعیت برای واردات کالا، برای این کالاها تعرفه گذاری هدفمندی صورت می داد. اگر از زاویه ای دیگر هم به این اقدام  دولت دهم نگاه کنیم متوجه می شویم که این اقدام دولت چه تبعات بدی برای کشور داشته است. در دولت گذشته نرخ ارز مبادله ای که در اختیار واحدهای تولیدی و بازرگانان قرار می گرفت حدود 2500 تومان بود و نرخ ارز در بازار آزاد حدود3000 تومان. بنابراین تنها 500 تومان بین نرخ ارز مبادله و نرخ ارز آزاد فاصله وجود داشت. این در حالی است که ارز آزاد هم از فروش نفت به دست آمده است. این ارز باید صرف تولید و تامین کالاهای اساسی شود نه اینکه صرف واردات کالاهای قاچاق و بی کیفیت. این اقدام در دولت یازدهم مورد توجه قرارگرفته است و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در صددهستند تا واردات هر کالایی را که در جامعه نیاز است و با مقررات و مسائل شرعی منافات ندارد را به کشور آزاد کنند. این اقدام خوبی است و باعث آزاد سازی تجارت می شود.

اما در این قانون جدید هم گفته شده است تا این قبیل کالاها با ارز آزاد وارد شوند. به نظر من بهتر است دولت برای واردات این کالاها تنها به تعرفه ها توجه کند. دولت حتی در این زمینه می تواند عوارض 4 درصدی واردات کالاهای اساسی را حذف کند و این کالاها را با تعرفه صفر وارد کند در مقابل تعرفه کالاهای لوکس را افزایش دهد. در تمام جای دنیا کالای لوکس، گرانتر از سایر کالاها هستند و جامعه هم پذیرش این مسئله را دارد. در پایان بار دیگر بر این نکته تاکید می کنم که در اقتصاد هیچگاه ممنوعیت جوابگو نبوده است. زیرا بازار را تنها عرضه و تقاضا تعریف می کند و هر چقدر که بخواهیم با ایجاد ممنوعیت جلوی واردات را بگیریم باز هم کالاهای مورد نیاز جامعه وارد می شوند. بنابر این بهتر است تا دولت با آزاد سازی واردات کالاها علاوه بر نظارت بر کیفیت آنها، بتواند کسب درآمد هم بکنند.

کد خبر 26399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =