سرپرست دفتر تولید میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید انار در کشور را 960 هزار تن برآورد کرد و گفت: برای شب یلدا انار ارزان و فراوان به بازار عرضه می شود.


جعفر شهامتی فرد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: سال گذشته میزان تولید انار کشور یک میلیون و 10 هزار تن بود که بخشی از آن به دیگر نقاط جهان صادر شد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر میوه انار در سطح 93 هزار و 700 هکتار از باغات استان های یزد، ساوه، مرکزی، اصفهان، سمنان و تهران کشت می شود که تنها حدود 73 هزار هکتار از این باغات بارور هستند.

وی جایگاه ایران را در تولید میوه انار قابل اهمیت دانست و گفت: انار ایران از لحاظ کیفیت و مزه رتبه نخست جهان را دارد به طوری که محصول تولیدی دیگر کشورها با انار ایرانی قابل رقابت نیست.

وی دلیل کاهش اندک تولید امسال را نسبت به سال گذشته افزایش دمای هوا (گرمای شدید) دانست و افزود: برای هرس درختان انار باغداران مجبور شدند بخش عمده محصول تولیدی را برداشت و درختان را هرس کنند که عرضه فراوان این محصول در ابتدای فصل باعث کاهش قیمت شد.

شهامتی فرد با اشاره به پائین بودن قیمت انار نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: قیمت خرید هر کیلوگرم انار در سال زراعی امسال در محل تولید بین هفت تا 12 هزار ریال در نوسان است.

این در حالی است که به گفته برخی باغداران، متوسط قیمت خرید هر کیلوگرم انار پنج هزار ریال است که این رقم پاسخگوی هزینه های تمام شده تولید نیست.

وی اضافه کرد: هر سال بخش قابل توجهی از انار تولیدی کشور به کره جنوبی، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی صادر می شد که امسال به علت نوسانات و افزایش نرخ ارز در کشورهای خریدار، میزان صادرات این محصول نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است، بنابراین امسال بخش عمده تولید به بازار عرضه می شود.

وی وضعیت صنایع فرآوری انار در کشور را مناسب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بخشی از انارهای شکسته و ترک خورده که برای مصرف خوراکی مناسب نیست، برای فرآوری در اختیار کارخانجات صنعتی قرار می گیرند.

کد خبر 26432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =