رییس سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه، برنج تولید داخل عاری از هرگونه آلودگی باقیمانده سموم و فلزات سنگین است، گفت: برنج تولید داخل سالم است و مردم نگران نباشند.


رضا فتوحی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص شناسایی، هفت نوع برنج آلوده خارجی و داخلی، افزود: اگر آلودگی برنج داخل به فلزات سنگین در یک یا دو مورد دیده می شود، نباید آن را به کل تولیدات داخل نسبت داد و تولید داخل را زیر سئوال برد.

وی اظهار داشت: با توجه به آزمایش های اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد ایران هیچگونه آلودگی در برنج های ایرانی دیده نشده و همه آن ها سالم هستند.

فتوحی با بیان اینکه برنج تولید داخل پاک بوده و اطلاعات منتشر شده نادرست در خصوص آلودگی برنج ایرانی تکذیب می شود، ادامه داد: در صورتی که آلودگی جزیی در برنج تولید داخل دیده شود، مربوط به فلزات سنگین ناشی از آبیاری برخی از مزارع کشت برنج از طریق شبکه های فاضلاب های صنعتی است.

وی درباره آلودگی برنج های خارجی نیز گفت: در برخی موارد بسته های برنج خارجی با ایرانی عوض و این مسئله نیز موجب ابهام در آلوده بودن برنج ایرانی شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: پایش و کنترل باقیمانده سموم از جمله سرب، کادمیوم، آرسنیک و آفلاتوکسین برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان استاندارد ایران است و از وظایف وزارت جهاد کشاورزی نیست و این وزارتخانه در نظارت بر این مسئله نقشی ندارد.

وی با بیان اینکه براساس قانون، هر محموله ای که وارد کشور می شود، باید گواهی بهداشت کشور مبداء را برای کشور مقصد داشته باشد، افزود: سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کنترل آفات و بیماری ها گواهی بهداشت ارایه می دهد، اما طبق قانون، سازمان حفظ نباتات کشور، کنترل باقی مانده سموم و بقایای آن برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

فتوحی با تاکید بر تولید محصول سالم در کشور، گفت: براساس بند «د» ماده 143 قانون برنامه پنجم توسعه، چهار میلیون هکتار یعنی 25 درصد سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی باید به روش مدیریت تلفیقی آفات(IPM) تحت کنترل قرار گیرد.

وی ادامه داد: تاکنون 2.3 میلیون هکتار از اراضی استان های کشور یا معادل 70 درصد آن به طور جدی تحت پوشش طرح مدیریت تلفیق آفات قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دنبال کنترل سموم در محصولات کشاورزی به روش های غیرشیمیایی و مصرف بهینه هستیم، افزود: هم اکنون بخش عمده تولید برنج داخل در استان های گیلان و مازندران و تحت پوشش مدیریت تلفیقی آفات است و جای نگرانی برای مصرف وجود ندارد.

فتوحی تاکید کرد: به طور حتم نمی توان با اعلام آلودگی سه تا چهار قلم کالا مجموع محصولات تولیدی کشور را زیر سئوال برد، البته بخشی از این آلودگی ها ممکن است به آب، خاک و شرایط انبارداری باز گردد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال پیگیری است تا صحت یا نادرستی آن را تایید کند.

در همین رابطه معاون سازمان استاندارد اظهار داشته است: نمونه برنج های موجود در بازار در آزمایشگاه های مرجع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد بررسی قرار گرفته و محصولاتی که از نظر فاکتورهای استانداردی حداقل ها را دارا نبوده اند از سطح بازار جمع آوری شده اند.

بهادر کاظمی گفته بود که پس از آزمایش های انجام شده، دو برند خارجی شناسایی شدند که این دو محصول باهماهنگی وزارت صنعت، معدن، تجارت و اداره استاندارد سراسر کشور و دانشگاه های علوم پزشکی از سطح بازار جمع آوری شدند.

وی درباره برنج های آلوده داخلی نیز گفت: مشکل برنج های داخلی شناسنامه دار نبودن این محصولات است و به دنبال آن هستیم که با شناسنامه دار کردن آنان، بتوانیم این محصولات را در بسته بندی های استاندارد به بازار ارائه کنیم.

کاظمی درباره اثرات فلزات سنگین روی مصرف کنندگان نیز افزود: مصرف برنج های حاوی فلزات سنگین در کوتاه مدت مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند، اما در طولانی مدت می تواند برای مصرف کننده مشکلات گوارشی ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، سرانه مصرف برنج در کشور 3.2 میلیون تن است که 2.2 میلیون تن در داخل کشور و 1.1 میلیون تن از خارج وارد می شود.

این در حالیست که چندی پیش معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد: هفت نوع برنج آلوه داخلی و خارجی شامل برنج پاپانور (هند)، زیتون (پاکستان)، ستایش، صدری هاشمی، طارم معطر، اویلا، دمسیاه هاشمی دودی (ایران) به سموم سرب، کادمیوم، آرسنیک و آفلاتوکسین B1 آلوده هستند.

کد خبر 26500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =