دبیر انجمن برنج گفت: با توجه به اینکه متخلفان به راحتی برنج‌های‌ آلوده وارداتی را به نام برنج ایرانی معتبر در بازار عرضه می‌کنند مقرر شده از سال آینده همه محموله‌های تولیدی و وارداتی با کد رهگیری در بازار عرضه شوند.


جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد:‌ برای جلوگیری از بد نام شدن برنج ایرانی که اخیرا اخباری مبنی بر آلودگی بودن آن‌ها منتشر شده، جلسه‌ای با مسئولان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت برگزار و مقرر شد از سال آینده همه محموله‌های برنج وارداتی و محصولات تولید شده داخلی با کد رهگیری در بازار عرضه شوند.

وی افزود: شناسنامه‌دار شدن برنج‌های داخلی و وارداتی می‌تواند به راحتی سد راه متخلفان شود تا دیگر نه شاهد واردات برنج‌های وارداتی آلوده باشیم و نه شاهد بدنامی برنج با کیفیت ایرانی.

ممنوعیت عرضه برنج فله‌ای از سال آینده

دبیر انجمن برنج ادامه داد: برای پیشگیری از تخلفات احتمالی، در صورت اجرای طرح شناسنامه‌دار شدن برنج باید از عرضه برنج فله‌ای در بازار جلوگیری شود؛ گرچه بسته‌بندی‌های مختلف برنج از پنج تا 50 کیلوگرمی در بازار وجود دارد اما برخی عرضه‌کنندگان و فروشندگان کیسه‌های برنج را باز می‌کنند و به اندازه نیاز مشتری می‌فروشند.

علیزاده شایق تاکید کرد: اگر همه کارخانه‌های برنج که توانایی بسته‌بندی‌های مختلف را دارند موظف شوند براساس نیاز مردم برنج را در وزن‌های متفاوت بسته‌بندی و عرضه کنند دیگر نیازی به فروش فله‌ای برنج نیست.

وی اظهار امیدواری کرد در صورت اجرای طرح شناسنامه‌دار شدن برنج و فراهم کردن بسترهای لازم برای اجرای بهتر آن، دیگر متخلفان نمی‌توانند برای سود بیشتر، برنج ایرانی و دسترنج شالیکاران را بدنام کنند.

عرضه برنج‌های آلوده خارجی در کیسه‌های برنج ایرانی

به گزارش ایسنا، هفته پیش مسئولان وزارت تجارت اعلام کردند "برخی محموله‌های برنج ایرانی در بازار به دلیل آلوده بودن جمع‌آوری و منهدم شده‌اند" که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و انجمن برنج ایران تصریح کردند " این محموله‌ها وارداتی بوده و متخلفان، این محصولات را در بسته‌بندی‌های برنج ایرانی عرضه کرده‌اند".

طبق اعلام رییس سازمان حفظ نباتات و دبیر انجمن برنج، به استناد بررسی‌ها و آزمایشات متعدد روی نمونه‌های گرفته شده توسط سازمان حفظ نباتات و مراکزی مانند دانشگاه علوم پزشکی مازندران و گیلان، برنج تولید شده داخلی هیچ مشکلی از نظر بالا بودن میزان باقیمانده‌های شیمیایی، سموم و آفت‌کش‌ها ندارد و از سلامت کامل برخوردار است.

کد خبر 26544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =