از آنجا که امسال برای نخستین‌بار تمامی ملزومات مورد نیاز کشت پاییزه فراهم شد و حتی بخشی از نیازهای بهار آینده نیز تأمین شده است، پیش‌بینی می‌شود سال زراعی بی‌نظیری پیش رو باشد.


مدیر دفتر محصولات استراتژیک محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از اتمام برداشت ذرت سیلویی در کشور خبر داد و گفت: امسال در سطحی حدود 200 هزار هکتار ذرت سیلویی در کشور برداشت شد که میزان تولید به 12 میلیون تن رسید.

دلاور حیدرپور افزود: کشت ذرت دانه‌ای نیز در سطح 320 هزار هکتار انجام شد که برداشت از سطح 150 هزار هکتاری انجام شده و برداشت ادامه داد، اما پیش‌بینی می‌شود که یک میلیون و 200 هزار تن محصول تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: برداشت ذرت دانه‌ای از استان‌های ایلام، خوزستان، فارس، هرمزگان و جنوب کرمان همچنان ادامه دارد.

حیدرپور ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، حدود دو تا 2.5 میلیون تن ذرت دانه‌ای از تولید داخل تأمین شده و مابقی آن از واردات تأمین می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که تا یک ماه آینده برداشت به اتمام برسد.

بی‌نیازی از واردات ذرت سیلویی به کشور

مدیر دفتر محصولات استراتژیک محصولات کشاورزی تصریح کرد: در بخش ذرت سیلو‌یی، علوفه خشبی و نیمه‌خشبی نیازی به واردات نداریم و در این راستا، تولید داخل پاسخگو است.

حیدرپور درباره طرح افزایش تولید علوفه در کشور یادآور شد: در راستای تأمین مواد غذایی دام‌ها برای تأمین پروتئین مورد نیاز جامعه بشری، طرح افزایش تولید علوفه در کشور کلید خورد.

وی اظهار داشت: از آنجا که امکان افزایش سطح زیر کشت محصولات علوفه‌ای به‌دلیل محدودیت‌های منابع آب وجود ندارد، افزایش عملکرد در واحد سطح مد نظر قرار گرفت و روش‌های مختلفی چون معرفی ارقام جدید پرپتانسیل و روش‌های دیگری که نیاز به آب کمتری داشته باشد، در کشور اجرایی شد.

حیدرپور همچنین گفت: در افق 1404 تغییر وضعیت کشت محصولات علوفه‌ای قابل رؤیت است و بدین ترتیب امید می‌رود که بتوان محصولات تولیدشده را در حداکثر مقدار و با حداقل سطح کشت محقق کرد.

خریداری 610 هزار تن کود فسفاته

مدیر دفتر محصولات استراتژیک محصولات کشاورزی درباره تأمین به‌موقع کودهای شیمیایی در کشت پاییزه افزود: امسال 610 هزار تن کود فسفاته خریداری شده است که 268 هزار تن آن به کشور وارد شده و در بخش‌های مختلف توزیع شده است.

وی سال جاری را از نادرترین سال‌هایی برشمرد که تأمین به‌موقع کود و سایر ملزومات تولید انجام شده است و خاطرنشان کرد: همه انبارهای کودی کشور پر است و از لحاظ تأمین سموم مورد نیاز شیمیایی نیز مشکلی وجود ندارد.

حیدرپور ادامه داد: میزان کودهای فسفاته خریداری‌شده و ازته تولیدشده در داخل به اندازه‌ای است که بخشی از آن برای کشت بهاره سال آینده نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: برنامه برای خریداری 927 هزار تن کود شیمیایی در دستور کار است.

حیدرپور درباره کود اوره نیز یادآور شد: برنامه خرید دو میلیون و 500 هزار تن از این نوع کود که از تولید داخل تأمین می‌شود را داریم.

کد خبر 26560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =