رییس سازمان جنگل‌ها، ‌مراتع و آبخیزداری گفت: در راستای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی، برداشت چوب از جنگل‌های شمال تا سال آینده 50 درصد کاهش و زراعت چوب تا پنج میلیون تن افزایش می‌ِیابد.


خداکرم جلالی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد:‌ سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار متر مکعب چوب وارد می‌شود و برداشت از جنگل‌های شمال نیز حدود 800 هزار متر مکعب است.

وی افزود: از سوی دیگر با زراعت چوب سالانه حدود 3.5 میلیون متر مکعب از نیاز داخلی تامین می‌شود.

رییس سازمان جنگل‌ها، ‌مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: برداشت چوب از جنگل‌های شمال و قطع درختان تنها مختص درختان شکسته، افتاده و آفت‌زده است اما براساس مصوبه دولت در راستای حفاظت از جنگل‌ها‌ و منابع طبیعی هر ساله باید برداشت از جنگل‌های شمال کاهش یابد که در این راستا درصدد هستیم سال آینده میزان برداشت از جنگل‌های شمال را تا 50 درصد کاهش دهیم.

جلالی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع طی سال‌های آینده توسعه زراعت چوب برای رسیدن به خودکفایی بیشتر در تامین نیاز داخلی به چوب است که به نظر می‌رسد می‌توانیم طی برنامه‌ای سه تا چهار ساله زراعت چوب را به حدود پنج میلیون متر مکعب در سال افزایش دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: پتانسیل رسیدن به خودکفایی چوب طی برنامه‌ای بلند مدت در کشور وجود دارد اما دیگر اولویت‌های کشور در بخش‌های مختلف کشاورزی شاید اجازه این کار را ندهد.

وی گفت: برای توسعه زراعت چوب به جای کاشت سبزی و صیفی جات در حاشیه‌های شهرها که از آب‌های‌ آلوده و پساب‌های صنعتی استفاده می‌کنند که ممکن است سلامت مردم را به خطر بیندازد، می‌توان زراعت چوب را گسترش داد.

کد خبر 26603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =