معاون سازمان دامپزشکی گفت: هنوز رد پایی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیست اما همواره احتمال بروز بیماری‌های پرندگان در مناطق مختلف کشور وجود دارد که در این راستا اقدامات نظارتی و کنترلی انجام و به مرغداران توصیه می‌شود اقدامات پیشگیرانه خود را جدی‌تر پیگیری کنند.


محسن مشکات در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: بیماری‌هایی مانند انواع آنفلوآنزای پرندگان، برونشیت‌، نیوکاسل و ... که عمدتا با علائم تنفسی همراه هستند در طول سال امکان شیوع و گسترش در میان جمعیت حساس را دارند؛ بنابراین سازمان دامپزشکی علیرغم پایش مستمر جمعیت طیور به مرغداران توصیه می‌کند اقدامات پیشگیرانه‌ خود را مانند واکسیناسیون به موقع را جدی‌تر پیگیری کنند.

هنوز رد پایی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیست

وی افزود: آنفلوآنزای ویژه طیور مانند آنفلوآنزای H9 در برخی مناطق گزارش شده اما نگرانی بابت آن وجود ندارد چرا که همواره سازمان درصدد کنترل این بیماری است.

معاون نظارت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند سبب نگرانی‌های بسیاری در صنعت طیور کشور شود اما نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات متعدد سازمان دامپزشکی در همه مناطق و مرغداری‌ها نشان می‌دهد که امسال هنوز هیچ اثر و رد پایی از این بیماری وجود ندارد.

مشکات تاکید کرد:‌ با توجه به احتمال شیوع و گسترش هر بیماری در بین طیور توصیه می‌شود مرغداران بیش از پیش نسبت به انجام اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون حساسیت داشته باشند.

مصرف سالانه هشت میلیارد دوز واکسن برای طیور

وی گفت: مرغداران همواره نسبت به کنترل و مراقبت برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ در بین طیور حساسیت نشان می‌دهند؛ به گونه‌ای که با توجه به وجود 50 میلیون قطعه طیور بومی و حدود یک میلیارد قطعه طیور صنعتی در کشور سالانه حدود هفت میلیارد دوز واکسن استفاده می‌شود به گونه‌ای که هر یک از طیور حدود هفت نوبت واکسینه می‌شوند.

معاون نظارت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: البته دوره واکسیناسیون طیور با یکدیگر متفاوت است؛ به گونه‌ای که طیور گوشتی هر 45 روز تا دو ماه نوبت‌های واکسیناسیون آن‌ها مشخص می‌شود و طیور تخم‌گذار در هر دو سال دوره واکسیناسیون برای آن‌ها تعریف می‌شود.

به گفته مشکات برای بیماری نیوکاسل در هر دوره حدود دو ماهه دو تا سه نوبت واکسیناسیون برای طیور گوشتی انجام می‌شود.

کد خبر 26610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =