پایگاه اماراتی دِ نشنال طی گزارشی اعلام کرد با تقویت ارزش پول ملی ایران و بهبود فضای سیاسی، حجم تجارت مواد غذایی بین ایران و دبی طی ماه های اخیر رشدی ۳۰ درصدی را شاهد بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اماراتی دِ نشنال، تجارت مواد غذایی بین دبی و ایران به دلیل ثبات بیشتر نرخ ارز و امیدها به ورود مجدد ایران به اقتصاد جهانی، در حال افزایش است.
بهبود تدریجی روند نقل و انتقال برخی کالاها از طریق تنگه هرمز نشان دهنده بهبود وضعیت اقتصاد ایران است که ناشی از تقویت ارزش پول ملی و افزایش ارزش سهام در بازار بورس این کشور است که از ماه ژوئن تاکنون  حدود ۹۰ درصد رشد داشته است.
به گفته یک فعال تجاری، از زمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن، حجم تجارت مواد غذایی بین ایران و دبی رشدی ۳۰ درصدی را شاهد بوده است.
به گفته وی، میوه، سبزیجات و آجیل در میان کالاهایی هستند که از طریق دبی از کشورهایی همچون مصر و پاکستان به ایران صادر شده اند.
این شخص افزود: «وضعیت در حال بهبود است و ما شاهد نوعی ثبات در بازار ارز هستیم، که تجار می توانند بیشتر تجارت کنند.»
وی در ادامه گفت: «آنها همچنان مشکلاتی در زمینه تحریم های بانکی دارند، اما مردم می خواهند با اطلاع از اینکه نرخ ارز بیشتر تثبیت خواهد شد بتوانند خرید کنند و سفارش کالا بدهند.»
بر اساس این گزارش جایگاه دبی به عنوان دروازه ورود محموله های تجاری مختلف به ایران  همزمان با تشدید تحریم ها علیه این کشور در سال های اخیر تضعیف شده است. بر اساس آمارهای گمرک دبی، تجارت بین دبی و ایران سال گذشته حدود یک سوم کاهش یافت و به ۲۵ میلیارد درهم رسید، در حالی که این رقم در سال قبل از آن ۳۶ میلیارد درهم بود. آمارهای مربوط به امسال هنوز منتشر نشده است.
اما انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران در ماه ژوئن، امیدها به احیای مجدد مبادلات تجاری بین ایران و دبی را افزایش داده است. ارزش ریال ایران از آن زمان تاکنون ۱۶.۷ درصد افزایش یافته و در بازار آزاد تهران قیمت هر دلار آمریکا به ۲۹ هزار و ۷۰۰ ریال رسیده است.
این افزایش ارزش پول ملی پس از امضای توافقنامه هسته ای ماه گذشته بین ایران و ۶ قدرت جهانی بیش از پیش چشمگیر بوده است.
بر اساس این توافق، ایران بخش هایی از فعالیت های هسته ای خود را محدود می کند و در مقابل برخی تحریم های اقتصادی علیه این کشور کاهش می یابد.
معاون شورای تجارت ایران در دبی گفت: «من احساس می کنم در نهایت یک توافق دائمی به امضا خواهد رسید و پس از آن تحریم ها برداشته خواهد شد.» وی اضافه کرد: «دولت نشان داده است که در قبال ثبات نرخ ارز و قیمت ها متعهد است.»
افزایش ارزش ریال موجب می شود که تجار و بیمه کنندگان کالاهای صادراتی به توانایی خریداران ایرانی برای پرداخت پول کالاهای سفارش داده شده اطمینان بیشتری پیدا کنند. تشدید تحریم های اقتصادی موجب شده بود، ارزش پول ملی ایران تا ماه ژوئن کاهش یابد، و خریداران ایرانی قادر به پرداخت پول کالاهای سفارش داده شده خود نباشند.
اویس دیان، مسئول بخش عملیات سازمان همکاری های اسلامی برای بیمه اعتبارات سرمایه گذاری و صادرات که یک شعبه نیز در دبی دارد گفت: «ما شاهد افزایش سود تجارت کالاهای مرتبط با مواد غذایی ( با ایران) بوده ایم.»
مواد غذایی در میان کالاهای مستثنی از تحریم ها قرار دارند، اما بسیاری از شرکت های بیمه حاضر به پوشش بیمه ای این کالاها نیز نیستند و ممنوعیتی کلی را بر هر گونه همکاری با طرف های ایرانی اعمال کرده اند.
یک فرد نزدیک به بازار بیمه تجاری که نخواست نامش فاش شود گفت: «پس از اعلام برداشته شدن تحریم ها و احتمال افزایش فعالیت های تجاری، ما شاهد بودیم که بازار بیمه رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.»
پیش بینی حصول توافق هسته ای دائمی و بهبود وضعیت اقتصادی منجر به رشد شاخص ها در بازار بورس ایران شده است. شاخص بورس تهران از زمان انتخاب حسن روحانی، رشد ۸۸ درصدی را شاهد بوده است.

کد خبر 26674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =