رییس مجمع عالی واردات از تأثیر ۵۴۰۰ تومانی در هر ۱۰۰ دلار با توجه به افزایش حقوق گمرکی خبر داد و گفت: کاهش ۱۸ درصدی واردات در ۹ ماهه جاری و رکود بازار علائم مثبتی برای کشور نیست.


 محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تغییر حقوق گمرکی از 2 به 4 درصد، اظهار داشت: حقوق گمرکی 4 درصد مصوبه مجلس بود و در دولت گذشته، ستاد تدابیر ویژه با توجه به اینکه معیار ارز 1226 تومان بود و به 2500 تومان تغییر کرد، حقوق 4 درصدی را به دو درصد کاهش دادند.

به گفته وی، در حال حاضر که حق گمرکی به روند سابق خود که 4 درصد بود بازگشته است، تأثیری چندانی بر روی قیمت تمام شده کالا ها نخواهد داشت.

رییس مجمع عالی واردات در پاسخ به این سؤال که وقتی ارز همان 2500 تومان است و حقوق گمرکی نیز 2درصد افزای یافته، هیچ تأثیری بر روی قیمت‌ها ندارد، گفت: اگر دو درصد یه 4درصد افزایش یابد، در هر 100 دلار تفاوت آن حدود 5 هزار تومان است که طبق بررسی های انجام شده در نهایت با در نظر گرفتن ارزش افزوده، عوارض راه و سایر موارد، تأثیر این افزایش 2درصدی در هر 100 دلار 5400 تومان است.

برخوردار در مورد روند بازار و واردات بیان کرد: همان طور که می‌دانید بازار در حالت رکود قرار دارد و در همین راستا نیز رییس جمهور دستوری برای دستگاه‌های مربوطه به منظور بهبود وضعیت بازار و خروج از روند رکودی داده است. حجم واردات نیز در 9 ماهه گشذته حدود 18 درصد کاهش یافته است و افت ورود خروج کالا در کشور را نباید به فال نیک گرفت.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد که، بناید اجازه دهیم تزار تجاری ما کاهش پیدا کند زیرا این روند موجب می شود رده بندی ما در این زمینه در حد قابل قبولی قرار نگیرد.

کد خبر 26723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =