خدايي گفت: صادرات آبزيان در هشت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزني 33 درصد و از لحاظ ارزشي 14 درصد افزايش داشته است.

علي‌اکبر خدايي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه جمع کل صادرات آبزيان در هشت ماهه اول سال جاري از نظر وزني 38 هزار و 600 تن و از نظر ارزشي 133 ميليون و 600 دلار بوده است، افزود: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزني 33 درصد و از لحاظ ارزشي 14 درصد افزايش داشته است.


وي اضافه کرد: به گفته مسئولان ميزان صادرات غيرنفتي امسال با کاهش رو‌به‌رو بوده اما خوشبختانه در زمينه صادرات آبزيان درست عکس اين مسئله اتفاق افتاد.


به گفته خدايي صادرات آبزيان به بيش از 40 کشور دنيا از جمله کشورهاي جنوب شرق آسيا، حاشيه خليج فارس و کشورهاي اروپايي مانند بلژيک، آلمان و ايتاليا انجام مي‌شود.

***افزايش ميزان توليد عامل رشد صادرات است

دبيرکل اتحاديه صادرکنندگان آبزيان ايران ادامه داد: حجم عمده اين صادرات (75 درصد ارزشي و 77.5 درصد وزني ) مربوط به ماهيان غيرماکول صيد شده در آب‌هاي جنوب و ماهي کپور پرورشي بوده است.

خدايي ادامه داد: ماهيان زينتي ،قزل آلا ، خاويار،ميگو و... از ديگر آبزيان صادراتي بوده اند.

وي با اشاره به تصميم دولت در سال گذشته مبني بر اينکه صادرکنندگان بايد حتما ارز حاصل از صادرات خود را به اتاق مبادله تسليم کنند، افزود: اين امر سبب شده تا برخي از صادرکنندگان ارزش صادرات خود را کمتر از ميزان واقعي آن اعلام کنند .

خدايي تصريح کرد: بنابراين ارزش واقعي حاصل از صادرات آبزيان قطعا بيش از ميزان اعلام شده است.

وي با اشاره به وعده مسئولان مبني بر لغو تعهد ارزي از صادرکنندگان ،گفت: هنوز بخش‌نامه‌اي در اين زمينه به گمرکات ابلاغ نشده است.

خدايي خاطرنشان کرد: ميزان صادرات آبزيان در هشت‌ماهه نخست سال 91 از نظروزني 28 هزار و 900 تن و از لحاظ ارزشي 117 ميليون و 81 هزار دلار بوده است.

دبيرکل اتحاديه صادرکنندگان آبزيان عواملي چون ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب، افزايش ميزان توليد و کشف بازارهاي جديد را از دلايل رشد صادرات در سال جاري عنوان کرد.

*فرانسه به جمع مشتريان ميگوي ايران پيوست

خدايي با اشاره به افزايش چشمگير صادرات ميگو در سال جاري افزود: در هشت ماهه اول امسال پنج هزار 920 تن ميگو به ارزش 25 ميليون 922 هزار دلار از کشور صادر شده است.

وي ادامه داد: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال 91 که دو هزار و 160 تن ميگو به ارزش 10 ميليون و 327 هزار دلار صادر شده بود از نظر وزني 172 درصد و از نظر ارزشي 151 درصد افزايش داشته است.

به گفته خدايي صادرات ميگو به کشورهايي مانند مصر، لبنان، کويت، امارات، چين،ويتنام، کره جنوبي،
فرانسه ،اسپانيا و ايتاليا انجام مي‌شود.

وي افزود: در سال جاري صادرات اين آبزي به فرانسه پس از 10 سال مجددا از سر گرفته شده است.

*افزايش 300 درصدي صادرات خاويار

خدايي گفت : همچنين در هشت ماهه نخست سال جاري 400 کيلو خاويار به ارزش 469 هزار دلار از کشور صادر شده است.

وي اضافه کرد: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزني 300 و از نظر ارزشي 141 درصد افزايش داشته است.

خدايي ادامه داد: همچنين در اين مدت 37 تن انواع ماهي زينتي به ارزش 275 هزار دلار به کشورهاي عربي صادر شده است.

وي افزود: 34 تن ماهي قزل‌آلا به ارزش 157 هزار و 500 دلار نيز امسال به کشور آذربايجان صادر شده که اين ميزان در مدت مشابه سال 91 دو تن بوده است.

به گفته خدايي در هشت ماهه اول سال گذشته 100 کيلو خاويار به ارزش 194 هزار دلار صادر شده بود

 

کد خبر 26923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =