نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، پرداخت نقدی سه هزار میلیارد ریال اعتبار شیر از سوی کارخانجات به دامداران را نادرست دانست و گفت: ممکن است دامداران برای دریافت پول شیر فروخته شده به بخش صنعت با مشکل مواجه شوند.

به گزارش ایرنا، مبلغ سه هزار میلیارد ریال اعتبار توسط هیات دولت برای تثبیت قیمت شیر و فرآورده های لبنی در نظر گرفته شده است که براساس آن کارخانجات موظفند به ازای دریافت هر کیلوگرم شیرخام تحویلی از دامداران مبلغ 190تومان به حساب دامداران واریز کنند.

محمد اسماعیل نیادر گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تاکید بر اینکه وزارت جهادکشاورزی باید نهاده دامی به دامداران تحویل دهد، افزود: پرداخت نقدی به کارخانجات فرآوری محصولات لبنی اشتباه است، چرا که احتمال استفاده از شیرخشک ذخیره شده توسط آنها وجود دارد که این امر می تواند در پرداخت به موقع پول دامداران وقفه ایجاد کند.

وی افزود: متاسفانه در این روش تضمینی برای رسیدن به موقع این مبلغ به دامداران و نظارتی برعملکرد فعالیت کارخانجات نخواهیم داشت و ممکن است دامداران بیش از گذشته با مشکل مواجه شوند.

وی در ادامه این سئوال را طرح کرد که اگر کارخانه ای شیرخشک ذخیره سازی شده را وارد سیستم تولید کند و حق دامداران را ندهد، دولت چگونه باید این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد؟

نماینده مردم کاشمر در مجلس گفت: در دنیا تولید مواد اولیه همچون کشاورزی و دامپروری به طور معمول مورد حمایت دولت ها قرار دارد، لذا تولیدکنندگان نهاده های اولیه دامی و کشاورزی ما نیز باید مورد حمایت دولت قرار گیرند.

به گفته وی، هم اکنون بخشی از دامپروران و دامداران در روستاها به سر می برند و جز قشر آسیب پذیر جامعه هستند بنابراین با حمایت های دولتی می توان از مهاجرت آنها به شهرهای بزرگ جلوگیری کرد و باعث فعال سازی واحدهای مولد نیمه فعال شد.

اسماعیل نیا پیشنهاد داد: در صورتی که کارخانجات فرآوری محصولات لبنی به ازای دریافت هر کیلوگرم شیر خام نهاده دامی با قیمت مناسب در اختیار دامداران قرار دهند به طور قطع بخشی از مشکلات این بخش برطرف خواهد شد.

طبق مصوبه سال گذشته تاکنون قرار بود به ازای هر کیلوگرم شیرخام با مبلغ 1080 تا 1100 تومان نهاده دامی با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد که با مصوبه جدید افزایش 190 تومانی به ازای هر کیلوگرم شیرخام، این مبلغ به 1300 تومان می رسد.

کد خبر 26959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =