برخي از توليدكنندگان كه در صورت ادامه همان قيمت هاي قبلي به گفته خودشان متضرر مي شدند و از طرفي مجوز افزايش قيمت ها را نيز نداشتند با كاهش حجم و كيفيت كالاي خود تا حدي عدم افزايش قيمت را جبران مي كردند كاري كه گويا همچنان در حال ادامه يافتن است.

به گزارش تراز، هميشه يكي از معيارهاي عملكرد دولت ها و مسئولين اقتصادي كشور از نگاه مردم مسئله تورم يا همان افزايش سطح عمومي قيمت هاست. به طوري كه وقتي مي خواهند دولتي را با دولت ديگر، يا سالي را با سال قبل يا هفته اي را با هفته قبلش مقايسه كنند مي گويند قيمت فلان كالا قبلا اينقدر بوده و حالا شده اينقدر وهمين افزايش قيمت ها را يك نقطه ضعف بزرگ براي دولت ها مي دانند.

آخرين سال دولت دهم كشور با افزايش فزاينده تورم مواجه شد در همان روزها به ياد دارم بسياري از توليدات خوراكي بنا بود با افزايش قيمت روبه رو شود كه گويا دولت و وزارتخانه متبوع اجازه چنين كاري را به توليدكنندگان و فروشندگان نمي دا‌دند. براي همين برخي از توليدكنندگان كه در صورت ادامه همان قيمت هاي قبلي به گفته خودشان متضرر مي شدند و از طرفي مجوز افزايش قيمت ها را نيز نداشتند با كاهش حجم و كيفيت كالاي خود تا حدي عدم افزايش قيمت را جبران مي كردند كاري كه گويا همچنان در حال ادامه يافتن است.

ساعت ۵ عصر است و تقريبا در اين ساعات سوپرماركت ها و فروشگاه ها بيشترين تعداد مشتري را دارند. به قصد خريد وارد يكي از فروشگاه هاي زنجيره اي در جنوب تهران مي شوم تا هم نگاهي به اجناس و كالاها بيندازم و هم نيم نگاهي به قيمت ها، مثل اكثر فروشگاهها نزديك درب خروجي چند نفر به عنوان صندوقدار با فاصله چندمتري از هم قرار گرفته اند و فروشگاه پر از اجناس مختلف از برنج و گوشت هاي بسته بندي شده تا انواع نوشابه ها و شوينده و....است. شايد كسي در اين اماكن زياد حوصله صحبت كردن نداشته باشد عموما آمده اند خريدشان را بكنند و به سرعت روانه خانه شوند اين را مي شود از عجله اي كه افراد براي حساب كردن خريدهايشان دارند حدس زد.

مشغول نگاه كردن قفسه هاي اجناس مختلف بودم كه ديدم يك خانم مسن با يك عينك بزرگ كه تقريبا نيمي از صورتش را پوشانده بود در كنار قفسه شكلات ها و انواع تنقلاتي از اين قبيل ايستاده است و هر از چند گاهي بسته اي را داخل چرخ دستي خود مي اندازد و گاهي هم بسته اي را در جاي خودش در قفسه ها قرار مي دهد. نزديك تر شدم و بعد از سلام و احوالپرسي، خودم را خبرنگار معرفي كرده و درباره همين موضوع و كاهش حجم و كيفيت كالاهاي خوراكي سوال كردم اين خانم مسن كه به گفته خودش كارمند بازنشسته بود پس از شنيدن حرف هاي من، در اين مورد گفت: اتفاقا من هم با شما در اين زمينه موافقم ضمن اينكه متاسفانه بعضي وقت ها قيمت ها يكباره و به صورت تصاعدي بالا مي رود مثلا همين قيمت كره، چند ماه پيش بود كه يكباره قيمتش ۲ برابر شد. البته افزايش قيمت در اين چند سال اخير در بسياري از كالاها وجود داشته الان هم كه مي گويند تورم كاهش پيدا كرده يا در حال كاهش است هيچ كالايي ارزان تر نشده. حداقل الان من به ذهنم نمي رسد كه كالايي نسبت به چند ماه پيش كاهش قيمت داشته باشد ولي حجم خيلي از كالاها با كاهش همراه بوده براي مثال همين چيپس و پفك ساده!



سال پيش اگر هربسته پر از پفك و چيپس بود حالا حداقل نيمي از هربسته باد هواست و فقط نصف آن خوراكي قرار دارد. اين خريدار ادامه داد: يكبار كه براي نوه ام پفك خريده بودم و مي خواستم محتويات داخل آن را درون ظرفي بريزم در كمال تعجب ديدم كلا ۱۵ تا ۲۰ تكه كوچك پفك در هربسته وجود دارد.



خيلي چيزهاي ديگر از ماست و پنير بسته اي گرفته تا انواع نوشيدني ها و خوراكي هايي كه با افزايش قيمت مواجه نشدند يا افزايش قيمتشان دلخواه توليدكنندگان نبوده حداقل يك بند انگشت از حجمشان كم شده است. شايد به نظر توليدكنندگان اين محصولات كاهش حجم برخي از كالاها در نبود نظارت كافي راهكار راحتتري در مقايسه با افزايش قيمت آنهاست.

کد خبر 26967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =