وزیر جهاد کشاورزی گفت: وظیفه ذاتی وزارت جهاد کشاورزی تلاش برای مصرف بهینه آب در بخش های مختلف کشاورزی است تا تولید کنندگان برای تولید محصول از آب کمتری استفاده کنند.

به گزارش ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در نشست مشترک با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش های مجلس درباره بررسی مشکلات حوزه کشاورزی که در محل مرکز پژوهش های مجلس برگزار شده بود، افزود: در چنین شرایطی با پدیده حفر چاه های غیرمجاز مواجه هستیم که بنده در سه جلسه شورای آب بر این موضوع تاکید کردم که باید کاری کنیم تا چاه های غیرمجاز بیشتر از این حفر نشود.

وی اظهار داشت: هم اکنون وضعیت به نحوی است که از بین 600 هزار چاه، 200 هزار چاه غیرمجاز داریم و 400 هزار چاه مجاز حفر شده است و در چنین شرایطی مرتب چاه غیرمجاز می زنند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما مسوول پیدا کردن راه حلی برای استفاده بهینه از آب برای تولید محصولات کشاورزی هستیم و به طور طبیعی مسئولیت جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز با وزارت نیرو است.

حجتی همچنین در بخش دیگری از سخنانش، گزارش تهیه شده مرکز پژوهش ها در مورد راستی آزمایی آمارهای این وزارتخانه در دوران گذشته را کار علمی خوبی توصیف کرد و گفت: برخی از مشکلات کشور به دلیل آمارهای نادرست است، اما با این وجود نباید آمارها به گونه ای منعکس شود که بی اعتمادی در جامعه نسبت به وضعیت آمار ایجاد شود؛ ما همه جزو یک نظام هستیم.

رییس مرکز پژوهش های مجلس نیز در این دیدار آمار را وسیله ای برای تصمیم گیری های مهم و کلان در کشور خواند و افزود: آمارها باید درست به جامعه منتقل شوند.

کاظم جلالی گفت: تدبیر در مرکز پژوهش های مجلس بر این اصل استوار است که بتواند در حوزه های مختلف خلاءهای دستگاه های اجرایی کشور که با امر قانونگذاری قابلیت پرشدن دارد را بر طرف نماید.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با مهم خواندن کار کرد وزارت جهاد کشاورزی، افزود: این وزارتخانه همواره با زندگی و معیشت مردم سر و کار دارد و همیشه مورد تاکید حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب قرار داشته است تا بتوانیم در این بخش از همه ظرفیت ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه حضور حجتی در وزارت جهاد کشاورزی با توجه به تجاربش، فرصت مناسبی برای این وزارتخانه است تصریح کرد: تمام تلاش ما در مرکز پژوهش ها این است که نگاه حاکم در این مرکز علمی و فارغ از گرایشات سیاسی باشد و همه تلاش داریم تا با ورود به مرکز پژوهش ها مجلس، رنگ و لعاب سیاسی را کنار بگذاریم و نگاهمان کاملا تخصصی باشد و از همین منظر بتوانیم مسائل را پیگیری کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه در شرایط کنونی در بین مردم امید خوبی ایجاد شده است، تاکید کرد: باید قدردان این امید باشیم و آن را تحکیم کنیم، چرا که این موقعیت، فرصت مناسبی برای کشور است.

وی ادامه داد: به طور تقریبی یک اجماع نسبی در دولت و مجلس و بدنه کارشناسی، درباره وضعیت کشور وجود دارد و این هم فرصت خوبی است و این نصفی از راه حل است تا برای حل مشکلات راهکارهایی در نظر بگیریم.

جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه، باید بحث آمار را در کشور جدی گرفت، ادامه داد: نخستین مرکزی که رشد اقتصادی در سال 91 را منفی 3.5 درصد اعلام کرد، مرکز پژوهش های مجلس بود که البته برخی از دوستانی که با آنها گرایش نزدیک سیاسی نیز داشتیم از ما گله کردند، اما دلیل ما این بود که نمی توان با آمارها بازی کرد و مردم باید در جریان امور قرار گیرند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس گفت: بعد از تغییر دولت، مرکز آمار کشور رشد اقتصادی سال 92 را منفی 5.4 درصد و بانک مرکزی منفی 5.8 اعلام کردند.

وی تاکید کرد: آمار وسیله ای برای تصمیم گیری های مهم و کلان در کشور است و ما در نظام اسلامی احتیاج به انسان های متقی، خدا ترس و وطن دوست داریم تا با وارونه جلوه ندادن آمار به کشور ضرر و زیان وارد نکنند.

جلالی با بیان اینکه، با آمارسازی از مرزهای صداقت عبور می کنیم، افزود: هر دولتی می خواهد کارنامه مطلوبی را از خود به جای بگذارد که انتظار این است که آمارهای ارائه شده درست و واقعی بوده و به جامعه نیز منتقل شود، ما نظامی با محوریت دین و مبتنی بر ارزش ها هستیم که باید تلاش مان بر این باشد که تمامی کارها بر مبنای صداقت باشد و آن را به مردم نیز منتقل کنیم.

رییس مرکز پژوهش های مجلس با اعلام آمادگی مجلس برای کمک به دولت در مسیر حل مشکلات با تصویب قوانین موثر و دقیق گفت: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی می تواند با ارایه گزارش های مشورتی به نمایندگان مجلس آنها را در تصمیم گیری برای رای به لوایح و طرح ها کمک کند.

جواد جهانگیرزاده قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه، آینده کشاورزی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: ذخیره آبی ما حدود 500 میلیارد مترمکعب است که هر سال نیز کاهش پیدا می کند، پس باید تدبیری لحاظ کرد تا میزان استفاده از آب در عرصه کشاورزی کاهش یابد.

کد خبر 26978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =