دفتردارها افرادی هستند که جوجه یک‌روزه را از تولیدکننده خریداری و به قیمت بالاتر به مرغداران می‌فروشند. وسایل کار این افراد یک تلفن، دفتر کار و نقدینگی است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در روزهایی که قیمت جوجه یک‌روزه به‌دلیل فرا رسیدن زمان جوجه‌ریزی برای شب عید به شدت بالا رفته، گویا حسن مهربانی، دبیر این انجمن زمان مناسبی را برای مسافرت و بازدید از نمایشگاه‌های خارجی انتخاب کرده است.

مرغداران برای تولید گوشت مرغ مورد نیاز شب عید که با افزایش تقاضا روبه‌رو است، از اینک با در نظر گرفتن فرصت 42 روزه مورد نیاز برای پرورش مرغ، خرید جوجه یک‌روزه مورد نیاز خود را افزایش داده و باعث شده‌اند که قیمت این محصول که در سه هفته گذشته قیمتی کمتر از نرخ مصوب یک‌هزار و 508 تومان انجمن داشته به یک‌هزار و 800 تا دوهزار و 200 تومان برسد.

در این میان برای جبران این افزایش هزینه که به‌طور معمول به‌دلیل سوءاستفاده و واسطه‌گری‌ها رخ می‌دهند یا مردم متقبل این افزایش هزینه هستند یا مصرف‌کنندگان جوجه‌یک‌روزه (تولیدکنندگان) که به‌طور مشخص نرخ بیشتری را بابت خرید ماده اولیه پرداخت کرده‌اند.

نرخ مصوب جوجه یک‌روزه 1508، در بازار 2200 تومان

برای بررسی چند و چون این موضوع در غیاب دبیر و عدم پاسخگویی رییس این انجمن، عضو هیأت مدیره جوجه یک‌روزه در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: وضعیت تولید جوجه یک‌روزه مناسب بوده، اما در مقطع فعلی بازار خارج از معمولی ایجادشده که منجر به افزایش قیمت جوجه از نرخ مصوب یک‌هزار و 508 تومان شده است.

امیر میران آملی افزود: مرغدارها هم در این افزایش قیمت جوجه مقصر هستند، زیرا تمام خرید خود برای شب عید را به روزهای اواخر دی‌ماه و اوایل بهمن‌ماه موکول کرده‌اند، این در حالی است که در هفته‌های گذشته به‌دلیل کمبود تقاضا نرخ جوجه یک‌روزه کمتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسید.

وی خاطرنشان کرد: در این بازار، دفتردارها و واسطه‌ها اقدام به خرید و فروش جوجه یک‌روزه می‌کنند و گاهی این محصولات قبل از اینکه به‌دست مصرف‌کننده برسد چند بار خرید و فروش شده و دفترداران برای هر قطعه جوجه 100 تومان دریافت می‌کنند.

عضو هیأت مدیره این اتحادیه تأثیرگذار در تأمین امنیت غذایی مردم ادامه داد: دولت برای تأمین این ماده پروتئینی روزهای پایانی سال، تمهیداتی از قبیل ذخیره‌سازی انجام می‌دهد و این افزایش قیمت تأثیری بر قیمت مصرف‌کننده گوشت مرغ نخواهد داشت.

مرغداران شکایت کنند، رسیدگی می‌کنیم!

میران آملی در پاسخ به نقش نظارتی انجمن در کنترل بازار این محصول تصریح کرد: انجمن زمانی می‌تواند وارد عمل شود که شکایتی در این زمینه صورت گرفته باشد، اما از آنجا که مصرف‌کننده و تولیدکننده بدون اعتراضی در حال خرید و فروش هستند، اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: برای رفع ریشه‌ای این مشکل لازم است که تمام تشکل‌های این بخش اعم از گوشتی و تخم‌گذار زیر یک چتر واحد قرار بگیرند و تولید جوجه یک‌روزه مستقیماً وارد مرغداری‌ها شود که با حمایت وزارت جهاد کشاورزی این طرح به‌صورت پایلوت در حال انجام است.

کد خبر 27204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =