رییس هیات مدیره مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور به منظور حمایت از تولید داخل از وزارت جهادکشاورزی خواست تا تعرفه 35 درصدی واردات شکر دایر و مبلغ آن افزایش یابد.

مسعود اسدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:درسالهای اخیر باندها و مافیای شکر موجب واردات بی رویه و حذف تعرفه واردات شکر به کشور شدند و با نفوذ در وزارت صنعت، معدن و تجارت توانست به شکل لجام گسیخته ای به واردات و ذخیره سازی این محصول اقدام کند.

وی اظهار داشت: به طور قطع ادامه روند واردات بی رویه شکر می تواند تولید نیشکر، چغندر قند و کارخانجات فراوری این صنعت را به ورطه نابودی بکشاند،بنابراین در راستای حمایت از تولید داخل و براساس قانون انتزاع و بازگشت برخی از وظایف بخش کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رود این وزارتخانه نسبت به ایجاد تعرفه جدید شکر بین 35 تا 45 درصد اقدامات لازم به عمل آورد.

رییس هیات مدیره مجمع ملی تشکل های کشاورزی تصریح کرد: گرچه شکر همانند گوشت و غلات از محصولات استراتژیک به شمار نمی رود اما سهمی در سبد خانوار دارد که برای تامین امنیت غذایی کشور به تولید این محصول در داخل کشور نیاز داریم و نباید با حذف تعرفه 35 درصدی و افزایش بی رویه واردات تولید این محصول را در کشور با چالش روبرو کنیم.

به گفته اسدی در حال حاضر سهم شکر در سبد خانوار 3 دهم درصد ، میوه 2.4 درصد و گوشت 6.2 درصد است و لذا سهم شکر در سبد خانوار بسیار ناچیزاست و نیازی به واردات بی رویه آن نیست.

وی گفت: با وجود شرایط اقتصادی موجود، کشور دارای تولیدکنندگان قوی در صنعت نیشکر و چغندرقند است و حذف تعرفه 35 درصدی واردات که چندی پیش اجرایی شد تولیدکنندگان نیشکر و چغندرقند و صنایع را در آستانه ضرر و زیان قرار داده است.

وی ادامه داد: در دولت دهم که مسوولیت وضع و حذف تعرفه ها برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت ما به عنوان نمایندگان جامعه کشاورزی کشور هیچگونه انتظاری از این وزارتخانه نداشتیم، چرا که وزارت صنعت، معدن و تجارت همیشه در چارچوب منافع تجار و بازرگانان گام برداشته و به جای اینکه حامی تولید داخل باشد حامی منافع بازرگانان و تجار بوده است.

اسدی تاکید کرد: هم اکنون براساس قانون انتزاع و بازگشت برخی وظایف بخش کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی باید وضع تعرفه های محصولات کشاورزی توسط وزارتخانه متبوع انجام شود و انتظار داریم هرچه سریعتر این تعرفه 35 تا 45 درصدی برای واردات شکر تعیین شود تا تولیدکنندگان نیشکر و چغندرقند بیش از این متضرر نشوند.

وی با بیان این که باحذف تعرفه شکر قیمت این محصول درداخل به شکل غیرمنطقی کاهش یافته و ضرر تولیدکنندگان داخلی را به همراه داشته است،گفت:درحال حاضر گوشت قرمز و غلات از محصولات استراتژیک به شمار می روند که به دلیل محدودیت منابع آبی ناچار به واردات برخی محصولات و نهاده های کشاورزی هستیم اما واردات بی رویه شکر موضوعیتی ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان نیشکر و چغندرقند استان های مختلف خواستار تعیین و افزایش تعرفه شکر توسط مجلس شورای اسلامی و دولت شدند که امیدواریم هرچه سریعتر این امر تحقق یابد.

به گفته اسدی در حال حاضر شکر مورد نیاز کشور 2 میلیون تن است که یک میلیون و 200 هزار تن آن در داخل در سطحی بالغ بر 100 هزار هکتار تولید و حدود 800 هزار تن آن نیز وارد می شود.

وی اظهار داشت: از این میزان 680 هزارتن نیشکر از کشت و صنعت های نیشکری استان خوزستان تولید می شود که قطب تولید نیشکر کشور به شمار می رود.

کد خبر 27225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =