اعضای هیات ایرانی که برای بررسی آلودگی برنج های هندی به این کشور سفر کرده بودند دستاوردهای این سفر را تشریح کردند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛با وجودی که نزدیک به چهار سال از انتشار نخستین خبر درباره ی آلودگی برنج‌های وارداتی به کشور می گذرد، هنوز هم افکار عمومی درباره سلامتی برنجهای وارداتی به کشور شک و شبهه داشته و در این بین برخی اظهارنظرها نیز نگرانی ها را تشدید می کندهرچند در سال 88 متأسفانه در نهایت مشخص نشد که واقعا برنج‌های وارداتی آلوده بودند یا خیر؟ پس ازگذشت چند سال در آذر ماه سال جاری معاون سازمان ملی استاندارد آلودگی هفت نوع برنج خارجی و داخلی را تأیید کرد به طوری که این مقام مسئول در سازمان استاندارد اظهار کرد که هفت نوع برنج خارجی و داخلی پس از تحقیقات آزمایشگاهی ناسالم تشخیص داده شده که از این هفت نوع برنج پنج نوع آن محصول داخلی بوده و دو نوع آن برنج وارداتی با برند پاپانو از کشور هندوستان و زیتون از کشور پاکستان است، که خوشبختانه دراین زمینه علاوه بر جلوگیری از واردات این دو نوع برنج خارجی، این نوع برنج ها را از سطح بازار نیز جمع‌آوری می‌شود.

باتوجه به اینکه برنج به عنوان یکی از محصولات مهم و استراتژیک کشور و سرانه مصرف آن در کشور 2/3میلیون تن است که 2/2 میلیون تن در داخل کشور تولید و 1/1 میلیون تن از خارج وارد می شود.در خصوص مطرح شدن مباحثی مبنی بر آلوده بودن برنج وارداتی از هند، این موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و بهداشت و درمان آنرا پیگیری و در دستور کار قرار دادند.

 درهمین راستا هیاتی مرکب از نمایندگان کمیسیون‌های بهداشت و درمان، کشاورزی، آب و منابع طبیعی به همراه سایر مسئولان ذیربط به هند سفر کردند.

رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با خبرنگاراقتصادی خبرگزای خانه ملت،درتشریح سفر هیات ایرانی به هند به منظور بررسی برنج وارداتی از این کشور، گفت:در سفر شش روزه به کشور هند به 6 شهر این کشور از جمله شهرهای دهلی، بسفود، کوه نور، علیگرا، پنجاب و آرمیستا برای بررسی برنج وارداتی به ایران سفر کردیم.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، با اشاره به مطرح شدن دغدغه های هیات ایرانی در خصوص واردات برنج از کشور هند از نظر کیفی وکمی ،افزود: در راستای بررسی سلامت بیشتر برنج های هندی، نمونه هایی از برنج های هندی را به همراه خود آوردیم تا در آزمایشگاه وزارت بهداشت بررسی های لازم صورت گیرد و در حال حاضر منتظر جواب آزمایش از سوی سازمان غذا و دارو هستیم.

واحدهای فرآوری برنج در هند باید به تأیید وزارت بهداشت رسند

سید هدایت حسینی ،مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت درتشریح سفر شش روزه به هند گفت: در راستای انجام  طرح شش بندی " تشدید نظارت بر ایمنی و سلامت برنج" از سوی وزارت بهداشت و درمان، منابع خارج از کشور که صادرکننده برنج به ایران هستند را مشمول ثبت منبع کردیم.  

وی با تأکید بر اینکه واحدهای فرآوری برنج باید از لحاظ فنی و بهداشتی به تایید وزارت بهداشت برسند، تصریح کرد:واحدهای فرآوری برنج در هند باید در جهت صادرات برنج به ایران از وزارت بهداشت تاییدیه گیرند که این مهم مانع ورود برنج بی کیفیت و نامناسب به کشور می شود.

شناسنامه دار شدن برنج هندی

حسینی،با اشاره به اینکه براساس طرح تشدید نظارت بر ایمنی و سلامت برنج تمام کیسه های برنج‌ وارداتی باید از ابتدای سال 93 شناسنامه‌دار شوند،افزود: با شناسنامه‌دار شدن برنج و اعطای کد رهگیری، برنج ها قابلیت ردیابی پیدا می‌کنند و در این کد رهگیری مواردی چون نام واحد بسته‌بندی کننده، کشور مبدا و نماینده پخش آن در ایران مشخص است و چنانچه آلودگی مشاهده شود کارخانه مبدا در لیست سیاه واردات ایران قرار می گیرد و برنج هایی با آن کد از سطح بازار جمع آوری می شوند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه اعزام هیات 18 نفره به هند به منظور شناسایی منابع صادرکننده برنج به کشور بوده است، ادامه داد: در این سفر 6 روزه دو جلسه فشره و کارشناسایی با مقامات وزارت بهداشت ،وزرات بازرگانی و وزارت جهاد کشاورزی هند داشتیم که در این سفر برنامه جدید و سختگیرانه وزارت بهداشت کشور مبنی برتشدید نظارت بر ایمنی و سلامت برنج را به مسئولان کشور هند ابلاغ کردیم.

حسینی، تصریح کرد: به مقامات هندی اعلام کردیم که از ابتدای سال 93 حد مجاز سرب، آرسنیک و کادمیوم برنج را فقط در زمان ورود به کشور 20 درصد کاهش داده ایم به طوری که میزان مجاز سموم آرسنیک و سرب 150ppb است سازمان غذا و دارو آن را 120ppb اعلام کرده و حدمجاز کادمیوم را که 60ppb بوده، به 48ppb تقلیل داده‌ است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با اشاره به اینکه در این سفر از خط تولید 9 کارخانه فرآوری برنج بازدید کردیم، افزود: هیات اعزامی ایران طی این بازدیدها برخی کارخانجات را از نظر بهداشت و سلامت تأیید کرد و برخی دیگر رابا وجود داشتن گواهی نامه های کیفیت از نظر بسته بندی و فرآوری برنج برای صادرات به ایران تأیید صلاحیت نکرد .

نمونه برداری از خط تولید برنج

حسینی، افزود: نمونه هایی از خط تولید برنج این 9 کارخانه به منظور بررسی از نظر بهداشتی به ایران آوردیم و درحال حاضر جهت آزمایش و بررسی در آزمایشگاه وزارت بهداشت و درمان هستند که به زودی نتایج آزمایشات برنج نمونه برداری شده اعلام می شود که این مهم در تأیید صلاحیت و عدم تأیید آن واحد فرآوری کمک می کند.

خاک هند را باخود نیاوردیم

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در پاسخ به این سوآل که آیا خاک زمین های کشت برنج هندی به ایران آورده شده است، گفت: وزارت بهداشت ودرمان فقط مکلف به بررسی سلامت محصول نهایی است و بررسی خاک زمین های زراعی مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است که معاون وزارت جهاد کشاورزی در تیم اعزامی هم عملکردی در خصوص واردات خاک از هند به ایران انجام نداده است.

در این راستا نیز،محمد حسین قربانی ،یکی دیگر اعضای هیات ایرانی در تشریح جزئیات این سفر، گفت: در این سفر 6 روزه علاوه بر بررسی نقشه ی زمین و خاک کشاورزی هند، نحوه تولید این محصول و هم نحوه تبدیل برنج در کارخانجات فرآوری برنج بررسی شد.

نماینده مردم آستانه ‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد: در راستای سفر این هیات توافق شد وزارت بهداشت و درمان ایران و هند در زمینه واردات برنج دقت نظر بیشتری داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی،درپاسخ به این سوال که در راستای بررسی سلامت بیشتر برنج های‌هندی، نمونه هایی از آب،خاک و برنج هندی را به همراه خود آوردید و در حال حاضر هم برای آزمایش و بررسی در آزمایشگاه وزارت بهداشت هستند، گفت: به هیچ وجه خاک کشور هند را به ایران نیاوردیم چرا که در این کشور آزمایشگاه های مجهزی برای شناسایی برنج آلوده داشتند و مقرر شده طبق استاندارد برنج محصول را ازمنطقه ای که آلودگی ندارد ثبت سفارش شود و چنانچه این مهم اتفاق نیفتد برنج هندی در لیست سیاه ایران قرار می گیرد.

کد خبر 27232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =