مدیر عامل شرکت نیشکر و صنایع جانبی کشور با بیان اینکه، شکر مورد نیاز کشور تا پایان سال 93 تامین شده است گفت: دولت با تعیین تعرفه واردات باید از ورود بی رویه شکر به کشور جلوگیری کند.

نسیم صادقی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: به دلیل حذف تعرفه 35 درصدی واردات شکر و واردات بی رویه این محصول از کشور هندوستان، در حال حاضر شکر تولید داخل با قیمتی کمتر از نرخ مصوب خریداری می شود که ادامه این روند تولید داخل را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه، حذف تعرفه 35 درصدی واردات شکر سال گذشته و در دولت دهم رخ داد گفت: این مشکل و واردات بی رویه شکر در جلسه ای با معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم مطرح شد تا چاره ای در این خصوص اندیشیده شود.

صادقی گفت: به تازگی وزارت جهاد کشاورزی دستور داده که ثبت سفارشی برای شکر انجام نشود و این موضوع از سوی وزارتخانه متبوع در دست پیگیری است تا تعرفه مناسبی را برای واردات این محصول تعیین کنند.

وی نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر را 1900 تومان عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل واردات بی رویه هر کیلوگرم شکر بین 1670 تا 1700 تومان از تولید کنندگان داخلی خریداری می شود.

مدیر عامل شرکت نیشکر و صنایع جانبی، میزان شکر سفید مورد نیاز کشور را 2 میلیون و 200 هزار تن اعلام کرد و تصریح کرد: هم اکنون در کشور ظرفیت اسمی تولید شکر حدود یک میلیون و 500 هزار تن است که حدود یک میلیون تن شکر در کشور تولید و متاسفانه بیش از نیاز مصرف داخل این محصول وارد می شود.

وی با بیان اینکه، هم اکنون بیش از یک میلیون تن شکر وارد کشور می شود افزود: در صورتی که ظرفیت تولید به یک میلیون و 800 هزار تن افزایش یابد، برای تامین شکر مصرفی کشور باز هم به واردات نیازمندیم، اما واردات باید به شکل مدیریت شده، انجام شود.

صادقی ادامه داد: برای افزایش تولید و کاهش میزان واردات امیدواریم با توسعه سطح زیرکشت نیشکر بتوانیم با تمام ظرفیت فعالیت کرده و تنها بخش اندکی از شکر مورد نیاز کشور را وارد کنیم.

وی افزود: طی گزارشی به انجمن تولید کنندگان قند و شکر اعلام کردیم، با توجه به تولید داخل و واردات، کمبودی در این زمینه نداریم و شکر مورد نیاز کشور تا پایان سال 93 تامین است.

صادقی تصریح کرد: نرخ تعرفه واردات شکر باید برحسب نرخ مصوب شکر تولید داخل(1900 تومان)، متناسب با نرخ جهانی شکر و رعایت حال مصرف کنندگان و تولید کنندگان تعیین شود تا با واردات بی رویه نرخ شکر تولید داخل افت نداشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر انجمن صنفی قند و شکر نرخ تعرفه واردات شکر را حداقل 28 درصد پیشنهاد داده است.

** سرانه مصرف شکر برای هر ایرانی 28 کیلوگرم است

مدیر عامل شرکت نیشکر و صنایع جانبی اظهار داشت: در حال حاضر سرانه مصرف شکر برای هر ایرانی بین 26 تا 28 کیلوگرم است که معتقدم این میزان مصرف برای کشور ما زیاد است و باید کاهش یابد.

وی افزود: سرانه مصرف این محصول در دنیا بین 10 تا 80 کیلوگرم است که به شکل شکر قهره ای نیز مصرف می شود، به طوری که مصرف این محصول در کشور چین سالانه 10 کیلوگرم است.

کد خبر 27266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =