در راستای آزادسازی واردات 40 قلم کالاهای اولویت 10 و تعیین تعرفه برای آن‌ها تا پایان سال ممنوعیت واردات تمامی کالاها برداشته می‌شود.

مجیدرضا حریری - رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره خروج برخی کالاها از اولویت دهم با اعلام این خبر که به تدریج تا پایان سال ممنوعیت واردات تمامی کالاها برداشته می‌شود اظهار کرد: جهت گیری و سیاست‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ، رفع موانع غیر تعرفه‌ای برای تجارت فرا مرزی است.

وی ادامه داد: ابزار مدیریتی برای مدیریت واردات باید فقط تعرفه باشد و از سوی دیگر این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که تعرفه باید کاملا کارشناسانه باشد در غیر این صورت بازار به سمت قاچاق هدایت می شود.

حریری با بیان این‌که علیرغم ممنوعیت واردات کالاهای اولویت 10 ما شاهد حضور کالاهای ممنوع در بازار بودیم، گفت: این موضوع بیانگر این است که متقاضی این کالاها در کشور وجود دارد و اگر به تقاضاها به طور منطقی و قانونی جواب داده نشود فرصت برای ایجاد بازارهای غیر قانونی را فراهم کرده‌ایم.

رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که برخی از کالاها توسط قاچاقچیان به کشور وارد شده و به اسم تولید داخل به فروش می رسد، خاطرنشان کرد: کالاهایی ازاین قبیل امروز در صدا و سیما و برخی شبکه‌های ماهواره‌ای با نام تولید ایرانی تبلیغ می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که زمانی که از واردات قانونی جلوگیری می شود بازارهای غیر قانونی گسترده‌ می‌شوند، تصریح کرد: اتفاقات و محدودیت‌هایی وجود داشته که برای برگشتن به حالت عادی احتیاط‌هایی را می‌طلبد. امیدواریم به طور کلی به جز کالاهای غیر شرعی موانع برای واردات سایر کالاها برداشته و واردات آزاد شود.

حریری افزود: یکی از راه های جلوگیری از ویژه‌خواری نیز ممانعت از اجازه های موردی به برخی از افراد برای واردات غیر مجاز است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که هر چقدر فعالیت‌های اقتصادی روان سازی شود جلوی رانت و فساد بیشتر گرفته می‌شود اظهار کرد: یکی از راه‌های شفافیت در اقتصاد و روان سازی در فعالیت‌های آن این است که ممنوعیت‌های مصنوعی و غیر کارشناسانه برطرف شود.

وی در پایان با تاکید بر این‌که به زودی ممنوعیت واردات تمامی کالاها برداشته می شود، گفت: قرار است واردات تمام کالاها تا پایان سال به سمت آزادسازی حرکت کرده و واردات کالاها با دیوار تعرفه کنترل شود.

کد خبر 27352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =