۰ نفر
۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: شیری که به صورت فله در مراکز عرضه وجود دارد مورد تایید دامپزشکی نیست.


ابراهیم توکلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در یک سال اخیر تعدادی مرکز عرضه شیر خام فله در سطح شهرستان های منطقه بویژه در جیرفت ایجاد شده و محصولات این مراکز به دلایلی مانند تامین نشدن شیر از مراکز جمع آوری استاندارد و دامداری های صنعتی زیرپوشش و نبود امکان پوشش تست سل و بروسلوز در دامداری های سنتی، غیربهداشتی است.

وی گفت: با توجه به سیاست های سازمان دامپزشکی و کمبود اعتبارات لازم این دامداری های سنتی در بیشتر موارد تامین کننده محصولات مراکز عرضه شیر خام فله هستند که زیرپوشش اقداماتی مانند تست سل و بروسلوز قرار نمی گیرند.

وی افزود: نبود تانکرهای بهداشتی و استاندارد حمل شیر و رعایت نکردن زمان و دمای مناسب برای حمل شیر به مراکز عرضه از لحاظ بهداشتی مورد تایید این اداره کل نبوده و به مصرف کنندگان توصیه می شود از خرید شیر خام از این مراکز خودداری و فقط از شیر و فرآورده های لبنی پاستوریزه استفاده کنند.

توکلی گفت: نظارت بر مراکز جمع آوری شیر از طریق صدور مجوز بهداشتی برای فعالیت مراکز استاندارد و مورد تایید و انجام نظارت های دوره ای از دیگر اقدامات دامپزشکی است و با وجود اینکه نظارت بر مراکز جمع آوری و خودروهای حمل شیر از وظایف این اداره کل می باشد ولی به دلیل اینکه مراکز و خودروهای موجود در منطقه استاندارد و برابر ضوابط سازمان دامپزشکی کشور نمی باشد این اداره کل نظارتی بر مراکز مذکور ندارد.

وی با بیان اینکه شیر یکی از فرآورده های خوراکی کامل دامی است افزود: شیر حاوی پروتئین، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز رشد و تغذیه انسان از نوزادی تا کهنسالی می باشد.

وی بیان کرد: سرانه جهانی شیر 144 کیلوگرم بوده که در کشورهای اتحادیه اروپا این میزان حدود 425 کیلوگرم و در بعضی کشورها حتی به 600 کیلوگرم نیز می رسد اما در ایران میزان مصرف سرانه شیر حدود 75 کیلوگرم است.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: شیر به دلیل دارا بودن مواد مغذی نقش اساسی در تغذیه انسان داشته و در حفظ سلامت، بهداشت و ارزش غذایی این منبع غنی، رعایت ضوابط و اصول بهداشتی در تولید، حمل و نقل، نگهداری و فرآوری آن اهمیت بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: رعایت نکردن ضوابط بهداشتی در زنجیره تولید و توزیع شیر می تواند باعث انتقال بیماری های متعدد و مهم مانند بیماری های عفونی مشترک و مسمومیت ها در انسان شود.

وی با بیان این که آلودگی شیر خام از دو طریق صورت می گیرد خاطرنشان کرد: آلودگی مستقیم در صورت ابتلای دام شیری به بعضی بیماری ها مانند بروسلوز (تب مالت)، سل گاوی است که عامل بیماریزا می تواند از طریق مصرف شیر خام دام بیمار به انسان منتقل شود.

توکلی تاکید کرد: همچنین در صورت وجود باقیمانده های آنتی بیوتیکی، سموم، فلزات سنگین و نبود نظارت های کافی، مصرف شیر می تواند عوارض جدی برای انسان ایجاد نماید.

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان با بیان این که راه دوم انتقال آلودگی غیر مستقیم است گفت: شیر می تواند از طریق غیر بهداشتی بودن محیط دامداری، دوشش ناصحیح و غیر بهداشتی، حمل و نقل و نگهداری غیر بهداشتی و نبود فرآوری مناسب و استاندارد آلوده شود.

وی با اشاره به نقش سازمان دامپزشکی کشور در تامین سلامت شیر خاطرنشان کرد: دامپزشکی به عنوان یکی از متولیان بهداشت و سلامت جامعه در راستای تامین بهداشت شیر اقداماتی از جمله کنترل گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی از نظر بیماری های عفونی دام و نیز بیماری های مشترک انسان و دام، برگزاری کلاس های آموزشی، ترویجی برای آشنایی روستاییان و دامداران و کنترل گاوداری های سنتی را از طریق واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز انجام می دهد.

وی گفت: به علت مشکلات اعتباری سیاست تست و کشتار در دامداری های سنتی انجام نمی گیرد.

کد خبر 27423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =