با اعتباری معادل دو میلیارد و 300 میلیون تومان حدود 70 پروژه  کشاورزی که برای 400 نفر اشتغال ایجاد می‌کند و باعث بهره‌مندی 520 خانوار عشایری می‌شود، در ایام دهه فجر به بهره‌برداری رسید.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رییس سازمان امور عشایر کشور در مصاحبه‌ای مطبوعاتی که ساعتی پیش به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، از افتتاح 70 پروژه در بخش عشایری طی این ایام خبر داد و گفت: با اعتباری معادل دو میلیارد و 300 میلیون تومان حدود 70 پروژه در سراسر کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

جهانشاه صدیق افزود: 400 شغل با این تعداد پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و 520 خانوار از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های راه‌سازی، احداث قنوات، پروژه‌های گلخانه‌ای و آبرسانی از مهم‌ترین پروژه‌ها محسوب می‌شود.

صدیق ادامه داد: جامعه عشایری به عنوان یکی از جوامع سه‌گانه کشور، در کنار جوامع شهری و روستایی نقش تعیین‌کننده‌ای را در سرنوشت سیاسی و حیات اقتصادی کشور دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده کشور در تیرماه 1387، جمعیت این جامعه یک میلیون و 186 هزار و 398 نفر در قالب 212 هزار و 772 خانوار، 104 ایل و 552 طایفه مستقل است.

تولید 20 درصد گوشت قرمز توسط عشایر

رییس سازمان امور عشایر کشور یادآور شد: با وجود آنکه جامعه عشایری کشور کمتر از دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، اما با در اختیار داشتن بیش از 24 میلیون واحد دامی، 38 درصد مراتع کشور، بیش از 20 درصد گوشت قرمز، پنج درصد محصولات کشاورزی و 35 درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند و نقش مهمی در سایر تولیدات دامی و لبنی دارند.

صدیق تأکید کرد: تا پایان برنامه چهارم توسعه 175 هزار خانوار از سوخت فسیلی بهره‌مند شده‌اند و طی برنامه پنجم توسعه نیز 13 هزار خانوار از این سوخت بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: بهره‌مندی عشایر از آب آشامیدنی سالم از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار است و لوله‌کشی و بهسازی قنوات از مهم‌ترین برنامه‌های تدوین‌شده است.

بهره‌مندی 26 هزار خانوار عشایری از راه مناسب در برنامه پنجم توسعه

رییس سازمان امور عشایر کشور درباره ایجاد راه‌های عشایری مناسب در کشور گفت: طی برنامه‌های گذشته 75 هزار خانوار عشایری از راه مناسب برخوردار شدند و طی برنامه پنجم توسعه 26 هزار خانوار قرار است از راه مناسب عشایری برخوردار شوند که تاکنون 120 هزار خانوار از این مزایا در برنامه پنجم توسعه بهره‌مند شدند.

صدیق همچنین افزود: استفاده از انرژی‌های نو (خورشیدی) از دیگر برنامه‌هایی است که در اولویت بوده و در این راستا در برنامه چهارم توسعه، دوهزار خانوار و برای برنامه پنجم توسعه نیز تا سال 1390، 100 خانوار و تا سال 1392، 500 خانوار از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تشکل‌های عشایری در این بخش حضوری فعال دارند که تاکنون 180 شرکت تعاونی عشایری، 120 اتحادیه استانی و یک اتحادیه مرکزی که همگی غیردولتی هستند، مسئولیت برخی از فعالیت‌های عشایری را عهده‌دار هستند.

صدیق تنوع در اشتغال عشایر را از مهم‌ترین اقدامات برشمرد و ادامه داد: عشایر کشورمان علاوه بر شغل دامداری، باید سایر مشاغل ازجمله زراعت، باغبانی، کشت گلخانه‌ای و... را داشته باشند.

وی تصریح کرد: عشایر سالانه 180 هزار تن از گوشت تولیدی خود را وارد بازار مصرف می‌کنند، در حالی که دارای 25 میلیون واحد دامی کوچک هستند.

موفقیت طرح پرواربندی عشایر

رییس سازمان امور عشایر کشور یادآور شد: حدود 9 میلیون رأس دام کوچک عشایری سالانه وارد بازار می‌شود که با احتساب 20 کیلوگرم گوشت برای هر دام، سالانه 180 هزار تن تولید می‌شود.

صدیق تأکید کرد: طرح پرواربندی دام عشایری که با هدف افزایش تولید گوشت در کشور و بازاررسانی بره‌های عشایری به وزنی معقول اجرایی شد، دارای عملکرد مثبتی است که در این راستا در برنامه داریم با اختصاص اعتبار مناسب برای استان‌های بیشتری در سال آینده آن را اجرایی کنیم.

وی اظهار داشت: بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده، با توجه ویژه مجلس شورای اسلامی یک درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی معادل 400 میلیارد تومان قرار است سال آینده در اختیار عشایر قرار گیرد تا به تولید گوشت کشور کمک کند.

صدیق همچنین گفت: از طریق تشکل‌های عشایری در این راستا اقداماتی به انجام خواهد رسید تا تبدیل نهاده به گوشت در مسیری درست هدایت شود.

بودجه 135 میلیارد تومانی امسال برای عشایر

رییس سازمان امور عشایر کشور درباره اعتبارات بخش عشایری افزود: اعتبارات عشایر دارای دو شاخه است. در سال جاری اعتبارات استانی 60 میلیارد تومان و اعتبارات ملی 55 میلیارد تومان بود که در مجموع 115 میلیارد تومان اعتبار به بخش عشایری اختصاص یافت و با تصمیمی که در مجلس گرفته شد، 20 میلیارد تومان دیگر نیز در شرف اختصاص است که برای تأمین آب و خشکسالی در دستور کار است که در صورت تصویب نهایی، اعتبارات سال جاری به 135 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: برای سال 1393 نیز پیش‌بینی شده است که اعتبارات ملی به 48 میلیارد تومان که با اندکی کاهش روبه‌رو است، برسد و اعتبارات استانی نیز با وجود آنکه هنوز احصاء نشده، برآورد می‌شود که 100 میلیارد تومان باشد که در مجموع میزان کل اعتبارات سال آینده 150 میلیارد تومان برآورد شده است.

کد خبر 27427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =