با وجود آنکه بانک ژن گیاهی ملی ایران از قدمتی طولانی برخوردار بوده، اما نبود و قدیمی بودن تجهیزات، تأمین غذای جمعیت آیندگان در خطر است.

رییس بانک ژن گیاهی ملی ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بانک ژن گیاهی کشورمان در حال حاضر بیش از 75 هزار نمونه ژنتیکی دارد که مهم‌ترین منطقه کشورهای غرب آسیای میانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود.

جواد مظفری افزود: ایران یکی از مهم‌ترین مرجع‌های منابع ژنتیکی در دنیا محسوب می‌شود که از سال 1997 ایجاد شده و موفق شده‌ایم تا سال 2010 میلادی تعداد منابع خود را به دوبرابر افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1997 کمتر از 35 هزار نمونه در این بانک وجود داشت که تا سال 2010 به بیش از 70 هزار و در حال حاضر به بیش از 75 هزار نمونه رسیده است.

مظفری ادامه داد: فائو استانداردهای جدیدی را برای بانک ژن گیاهی معرفی کرده که در تعیین این استانداردها، ایران به عنوان یکی از بانک‌های ژنتیکی گیاهی دنیا دخیل بوده است.

وی تصریح کرد: برخی از این استانداردها توسط محققان کشورمان به فائو اعلام شده و می‌توان گفت که در این زمینه به موفقیت‌های بسیار بزرگی رسیده‌ایم.

کمبود اعتبار اجازه نوسازی سیستم‌های بانک ژن را نمی‌دهد

رییس بانک ژن گیاهی ملی ایران یادآور شد: با وجود آنکه ایران مرجع بانک ژن گیاهی منطقه است، اما برخی از سیستم‌های تجهیزاتی موجود قدیمی بوده و به‌دلیل کمبود اعتبارات، به‌روز نشده است.

مظفری تأکید کرد: استانداردها رعایت شده، اما تجهیزات نیاز به نوسازی دارد.

وی اظهار داشت: منابع ژنتیکی به دو صورت در بانک ژن نگهداری می‌شود، یکی به‌صورت کوتاه‌مدت و دیگری میان و بلندمدت است که در روش طولانی‌مدت، منابع ژنتیکی گیاهی در دمای منفی 18 درجه به‌صورت بذر نگهداری می‌شود.

مظفری همچنین گفت: قدمت برخی از بذور گیاهی در بانک ژن موجود به بیش از 100 سال می‌رسد و از آنجا که به‌صورت مرتب قوه نامیه آنها اندازه‌گیری شده، در صورت نیاز عملیات احیاء و تجدید آنها انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: کار احیاء و تکثیر منابع ژنتیکی از عملیات حجیم و پرهزینه بوده، بنابراین نیاز است نوسازی تجهیزات انجام شود.

تجهیزات لازم برای احیای گیاهان دگرگشن را نداریم

رییس بانک ژن گیاهی ملی ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای احیاء گیاهان دگرگشن هیچ تجهیزاتی وجود ندارد؛ بنابراین لازم است در این زمینه مساعدت‌های لازم انجام شود، زیرا منابع ژنتیکی با امنیت غذایی گره خورده و از بین رفتن آنها به زیان اقتصاد کشور است.

مظفری تصریح کرد: در احیاء گیاهان خودگشن هیچ مشکلی وجود ندارد.

گفتنی است، سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) در راستای بهبود حفاظت از محصولات غذایی که بسیاری از آنها برای امنیت غذایی جهان بسیار مهم است، مقررات جدیدی را اعلام کرده است که رییس بانک ژن گیاهی کشورمان یکی از اعضای تدوین‌کننده این استانداردها بوده است و در این راستا می‌توان گفت که بانک ژن گیاهی ایران دارای استانداردهای لازم است.

لازم به ذکر است، حدود یک‌هزار و 750 بانک ژن در سراسر جهان وجود دارد که در آینده باید تأمین غذای جمعیت 9 میلیارد نفری را تأمین کند.

کد خبر 27503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =