با وجود آنکه حفظ منابع ژنتیکی برای امنیت غذایی آیندگان لازم و ضروری است، طرح‌ها و لوایحی که به‌منظور حفاظت از بانک ژن ملی کشور تدوین شده است، هیچ‌گاه اجرایی نشد و به مجلس راه پیدا نکرد.

رییس بانک ژن گیاهی ملی ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بانک ژن گیاهی ملی ایران از قدیمی‌ترین‌ها محسوب می‌شود که بیش از 75 هزار نمونه ژنتیکی را در خود جای داده است.

جواد مظفری افزود: با وجود آنکه منابع ژنتیکی در تأمین امنیت غذایی آیندگان نقش اساسی دارد، اما تجهیزات موجود در این بانک ژن قدیمی بوده و نمی‌تواند نیازها را پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: کوچک‌ترین اتفاق ازجمله مشکلات برقی و حتی زلزله می‌تواند کل منابع ژنی کشور را نابود کند.

مظفری ادامه داد: قرار بود طی یک طرح پدافند غیرعامل که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، تجهیزات امنیتی این بانک ژن بالا رود، اما متأسفانه هیچ روند رو به رشدی را شاهد نبودیم.

وی تصریح کرد: کمبود یا نبود بودجه در این بخش مانع از اجرایی شدن این طرح شده است.

لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور به مجلس نرسید

رییس بانک ژن گیاهی ملی ایران یادآور شد: لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور به‌عنوان راهکاری دیگر برای حفظ این منابع ارائه شد که در هیأت دولت قبلی مصوب شد، اما بر اساس آخرین بررسی‌ها برای ورود به مجلس مشکلاتی در آن وجود داشت.

مظفری تصویب لوایح و طرح‌هایی که به امنیت غذایی مربوط می‌شود، ضروری خواند و اظهار امیدواری کرد که هرچه زودتر لایحه مربوطه به مجلس شورای اسلامی برای پیگیری فرستاده شود.

وی تأکید کرد: منابع ژنتیکی یکی از ثروت‌های ملی کشور محسوب می‌شود که لازم است تمامی دست‌اندرکاران و مسئولان اجرایی کشور برای اجرایی شدن آن کمک کنند.

مظفری درباره زمان ورود لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور به هیأت دولت، اظهار داشت: در اسفند 1387 این لایحه توسط هیأت دولت تصویب شد، اما برای رأی نهایی هرگز به مجلس راه پیدا نکرد.

وی همچنین گفت: بسیاری از کشورها به واسطه نداشتن منابع غذایی کافی در ورطه مشکلات اقتصادی و تنش‌های سیاسی قرار گرفته‌اند که نباید اجازه دهیم کشور ما نیز به چنین مشکلاتی دچار شود.

طرح پدافند غیرعامل راهکاری کوتاه‌مدت برای حفظ منابع ژنتیکی گیاهی

رییس بانک ژن گیاهی ملی ایران افزود: منابع ژنتیکی پایه و اساس تولیدات غذایی و کشاورزی محسوب می‌شود که باید برای حفظ امنیت آن تلاش کنیم.

مظفری خاطرنشان کرد: لایحه مسیر طولانی‌تری را دنبال می‌کند، اما طرح پدافند غیرعامل می‌تواند به‌عنوان راهکاری کوتاه‌مدت، منابع ژنتیکی گیاهی کشور را حفظ کند.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و بانک ژن ملی از نقاط امنیتی محسوب می‌شود که طرح توسعه و ارتقاء بانک ژن با وجود آنکه به تصویب رسیده، اما هنوز بودجه لازم برای اجرایی شدن آنها تصویب نشده است.

مظفری تصریح کرد: در طرح پدافند غیرعامل، سهم سازمان پدفند از تسهیلاتی که باید در اختیار قرار دهد، یک‌چهارم و سهم وزارت جهاد کشاورزی سه‌چهارم پیش‌بینی شد، اما وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه هیچ مساعدتی نکرد.

وی اظهار امیدواری کرد که در دولت تدبیر و امید، تقاضاهای مطرح‌شده در این باره به ثمر برسد و بودجه مناسبی را برای تجهیز و نوسازی بانک ژن ملی گیاهی اختصاص دهند.

طرح کلان پژوهشی حفاظت از منابع ژنتیکی با نواقصی همراه است

رییس بانک ژن گیاهی ملی ایران یادآور شد: قوه نامیه در منابع بذری موجود در بانک ژن به‌صورت مرتب بررسی می‌شود و در صورتی که رو به اتمام باشد، عملیات احیاء انجام می‌شود که در حال حاضر احیاء گیاهان دگرگشن در کشور وجود ندارد و در صورت ادامه منابع فوق از دست خواهد داد.

مظفری تأکید کرد: طرح کلان پژوهشی حفاظت از منابع ژنتیکی نیز به شورای عالی پژوهش اعلام شده است که در دور نخست برای تعیین وضعیت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار، اما در دور بعدی به دانشگاه تربیت مدرس برای انجام تحقیقات و سایر موارد سپرده شد، اما تاکنون طرح مسکوت باقی مانده و هیچ روند مثبتی را در آن شاهد نیستیم.

کد خبر 27702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =